Kas oled kunagi mõnel ärikohtumisel või konverentsil ettekannet kuulates avastanud end mõttelt, et oot-oot, millest üldse jutt käib? Mis keerulised väljendid ja lühendid need on: conversion rate, CPC, CPA, SEO, goal, opt-in, meta description jne?
Kindlasti olen ka ise esinejana mõnikord unustanud, et kõigi kuulajate jaoks ei ole veebindus ja digiturundus sama igapäevane asi kui minu jaoks.
Et sulle edaspidi kuulajana enam midagi arusaamatuks ei jääks, kirjutasime Henriga peamised terminid lahti. Kui midagi on puudu, siis anna meile julgelt teada ja me saame oma sõnastikku täiendada.
Mati Koppel - MOSO Eesti tegevjuhtwww.moso.ee
Aeg-ajalt võib kõigil, kes digiturunduse valdkonnas igapäevaselt ei toimeta, juhtuda, et mõni lühend või mõiste läheb meelest ära või ei olda täitsa kindlad, mida termin täpselt või kontekstis tähendab. Käesolevas artiklis on kõik peamised ja levinumad valdkonna mõisted ja lühendid hästi kokku võetud ja lahti seletatud. Samuti on see baasinfo ning alustav turundaja või teenuse tellija saab hea sissejuhatusse digiturunduste maailma.
Above the fold
Veebilehe kuvatav osa, mida kasutaja näeb, ilma et peaks hiirega kerima. Selle osa suurus on kasutajatel erinev, kuna ekraanide resolutsioonid on erinevad. Tavaliselt disainitakse veebilehed enim kasutatud resolutsioonide järgi ning võetakse arvesse ka trendi, mida on oodata 1–2 aasta pärast.
Ankrutekst
Nähtavad tähed ja sõnad, mille taga on link, mis viitab teisele veebilehele või dokumendile. Näiteks link „Kliki siin“ võib juhatada inimese peale klikkamist lehele www.lavii.ee/teenused. Praeguse näite puhul ongi ankrutekstiks „Kliki siin“.
Bounce rate
Termin, mis tähistab inimesi, kes on leheküljelt ilma ühtegi tegevust tegemata lahkunud. Kõrge bounce rate näitab, et inimesed ei leia lehelt seda, mille järele nad on tulnud, ning lahkuvad. Madal bounce rate näitab aga, et inimestes on tekitatud huvi ning nad on edasi uurinud. Keskmisel lehel on bounce rate ca 30–35%.
Brauser
Veebilehitseja. Programm, mida kasutatakse veebis surfamiseks. Näiteks: Google Chrome, Mozilla Firefox, Internet Explorer, Safari, Opera.
CMS (Content Managment System) ehk sisuhaldussüsteem
Kodulehe administreerimiskeskkond, kust on võimalik muuta kodulehel olevat sisu ja infot. Levinuim vabavaraline sisuhaldussüsteem kodulehtedele on WordPress.
Content marketing
Sisuturundus. Artiklid, videod, uudiskirjad jms materjal, mis on loodud kasutaja aitamise eesmärgil. Aitamise tulemusel tekib kasutajal selgus ja psühholoogilise efektina soov aidata aitajat vastu. Samuti aitab hea sisu positsioneerida ennast potentsiaalsetele klientidele kui eksperti ning otsingutulemustes paremini välja tulla.
Conversion rate
Konversioonimäär näitab, mitu protsenti lehe külastajatest on teinud soovitud tegevust. Kui e-poe või kodulehe konversioonimäär on 3%, ütleb see, et sajast inimesest kolm teeb lehel soovitud tegevust (sooritab ostu, täidab ära päringuvormi vms).
Cookie ehk küpsis
Sinu veebilehitsejasse paigaldatav väike tekstifail, mille järgi sind taaskülastamisel uuesti ära tuntakse. Näiteks e-pood teab, mis asjad su ostukorvis olid, ilma, et sa peaksid neid uuesti sinna lisama. Samuti kasutatakse seda reklaamimisel (vt. retarget).
CPC (Cost per click)
Seda terminit kasutatakse tasuliste klikipõhiste reklaamikanalite puhul (näiteks Google Adwords ja Facebook Ads) ning see väljendabki ühe kliki hinda reklaami ostjale. Klikkide hinnad sõltuvad erinevates keskkondades konkurentsist, reklaami headusest, otsingu/näitamiste mahtudest ja paljust muust.
CTR (Click through rate)
Läbiklikkimissagedus. Kasutatakse mõõdikuna näiteks klikipõhiste reklaamide ja bännerite puhul. Kui reklaami näidati 100 korda ja sellele vajutas üks inimene, on CTR 1%.
Dropbox
Virtuaalne kõvaketas, kuhu saab materjale üles laadida ja neid teistega jagada. Võimaldab tasuta hoiustada kuni 2 Gb faile.
Getresponse
Tarkvara, mis võimaldab tuhandetele inimestele korraga e-posti saata, nii et need kirjad võimalikult väikese tõenäosusega rämpsposti hulka lähevad. Samuti võimaldab Getresponse saata automaatseid e-kirju ja luua vorme, mille kaudu meiliaadresse saab millegi kasuliku vastu vahetada. Näiteks vorm, kus on kirjas: „Sisesta oma e-posti aadress ja saad 5 õpetust, kuidas kiiremini lugeda.“ Pärast meiliaadressi sisestamist saadetakse kasutajale automaatne e-kiri, kus on link, mille abil materjal alla laadida. Selle abil saad koguda uusi potentsiaalseid kliente ka siis, kui sa ise rahulikult magad.
Goal
Veebilehe eesmärk (müük, päring, registreerumine vms). Google Analytics ja teised analüütikatarkvarad võimaldavad seadistada konto nii, et kui inimene teeb kodulehel soovitud tegevuse (näiteks külastab teatud lehte, laeb alla PDF-i, liitub meililistiga vms), siis on seda võimalik Google Analyticsist kohe näha. Lisaks on võimalik jälgida, millistest kanalitest need inimesed tulevad ja mida nad teevad teistmoodi kui need, kes mingil põhjusel eesmärgini ei jõua. Goal Google Analyticsis peaks igal korralikul veebil seadistatud olema, et aru saada, mis ja miks tegelikult töötab.
Google Adwords
Rakendus, mis võimaldab igal ettevõttel oma reklaame Google’i otsingutulemuste peal näidata. Reklaamija maksab iga tehtud kliki eest ning valib ise, milliste märksõnade otsimisel tema reklaame näidatakse. See tähendab, et reklaame on võimalik suunata inimestele, kes otsivad just sinu äriga seotud märksõnu, ning sa maksad ainult siis, kui inimene on reklaami kaudu tõesti sinu kodulehele jõudnud.
Google Analytics
Kõige levinum tasuta veebianalüütika tarkvara. Seda on suhteliselt lihtne kodulehele külge panna ja seadistada. Google Analytics võimaldab näha, kust tulevad kõige olulisemad kliendid, mille vastu nad kõige rohkem huvi tunnevad, millistel lehtedel on bounce rate liiga kõrge jne.
Google Keyword tool
Google’i poolt loodud abivahend, mille abil saab näha, mitu korda keskmiselt kuus mingit märksõna Google’ist otsitakse. See aitab koostada reklaame, optimeerida veebilehte ja spetsiifilisema teenuse puhul näiteks valida ka domeeninime.
Google Streetview
Google’i poolt tehtud arendus, mille abil saab näidata poe/kontori asukohta kaardil, kui see on Google’i poolt pildistatud.
Hosting’u-pakkuja
Teenusepakkuja, kes pakub võimalust tema juures oma veebilehte majutada (nt www.zone.ee või www.veebimajutus.ee).
html, css, php, javascript
Programmeerimisekeeled, mida kasutatakse kodulehe valmistamiseks.
jpg, gif, png
Pildifailide laiendid.
Kasutajateekond
Läbimõeldud sammud, mille abil saab näha, kes, kuidas ja kust sinu veebilehele tulevad ja mida nad seal samm-sammult teevad. Näide: 35aastane mees tuleb Facebooki reklaami kaudu veebilehele, kus talle tutvustatakse huvitavat pakkumist. Pärast tutvustamist on tal kaks valikut, millest üks viib veel põhjalikuma infoni ja teine palub võtta ühendust.
Kvaliteediskoor ehk Quality Score ehk QS
Näitab, kui kvaliteetne on Google Adwordsi arvates märksõna ja reklaam kasutajale. Google Adwordsis sõltub reklaami positsioon kahest faktorist: tellija poolt panustatav summa kliki eest ja seesama kvaliteediskoor. Niisiis on hea ja õige reklaamiga võimalik saada konkurendist parem positsioon, kuid maksta selle eest vähem kui konkurent.
Landing page
Eesti keeles ka maandumisleht ja kampaanialeht; leht, millel on üks (äärmisel juhul kaks) peamist eesmärki, mida külastaja peaks tegema. Sellisel lehel pole tihti ka menüüd, et inimene ei läheks uitama, vaid teeks ainult meie poolt soovitud tegevust. Võid vaadata ühte meie poolt tehtud näidet http://lavii.ee/kuidas-veebilehest-maksimum-votta
Lightbox
Funktsioon, mis võimaldab veebilehel pildile klikates pildi suureks ja tausta tumedamaks või uduseks muuta, et pilti oleks võimalikult mugav vaadata.
Lingimahl
SEOs kasutatav termin, mis näitab, kui palju üks või teine link veebilehe positsioonile juurde annab.
Linkide märgistamine
Kasutatakse näiteks selleks, et aru saada, milline bänner toob paremini kliente (kas Postimehe bänner, Delfi bänner või hoopis hästi sihitud Facebooki bänner). Linkide märgistamine annab võimaluse tulu ja kulu suhteid analüüsida, reklaamiraha kasutamist paremini planeerida ning muuta turundusele tehtud kulu mõõdetavaks investeeringuks.
Magento
Kõige levinum e-poodide sisuhaldustarkvara. Magento plussideks loetakse suurt sisseehitatud võimaluste hulka (kinkekaardid, mahajäetud ostukorvide statistika jne), kuid miinuseks suurt mahtu, mis väiksema serveri puhul võib poe natuke aeglasemaks teha. Seetõttu on soovitav Magento pood virtuaalserverisse majutada, mille kulu on tavalistest natuke suurem (15–30 € kuus).
MEGA
Virtuaalne kõvaketas, kuhu saab materjale üles laadida ja neid teistega jagada. Võimaldab tasuta hoiustada kuni 50 Gb faile.
Meililist
Meiliaadressid, mille oled mõnda meilisaatmise programmi (näiteks Getresponse, Mailbow, Mailchimp või Smaily) kokku kogunud. Eristatakse loapõhist meililisti ja n-ö spämmlisti. Ühel juhul on inimesed sulle oma meiliaadressi andnud ja sul on luba neile kirju saata, teisel juhul sinu kiri üldjuhul oodatud ei ole.
Meta description
Otsingumootorite tulemuste juures kuvatav tekstiosa, mille eesmärgiks on tekitada inimestes huvi ja panna neid otsingutulemusele klikkama. WordPressi puhul saab neid kirjeldusi ise lihtsalt seadistada.
Meta title
Veebilehe pealkiri, mida kuvatakse otsingutulemustes. WordPressi puhul saab seda ise lihtsalt seadistada. Selle eesmärgiks on näidata Google’ile, et märksõna on seal olemas ja see veebileht võiks inimesele huvi pakkuda.
Mobiiliveeb
Leht, mis on külastatav ainult mobiilist. Üldiselt ei ole mobiiliveebi eraldi vaja, kuid vahel on vaja mobiili jaoks erilahendus teha. Mobiiliveeb ei ole sama, mis responsive veeb.
Märksõna/märgusõna/keyword
Sõna, millega saab Google Adwordsis oma reklaami kuvama panna. Näiteks „autorehv“. Samuti nimetatakse märksõnaks mitmest sõnast koosnevat fraasi, nt „soodsad autorehvid“.
Open rate
Seda terminit kasutatakse meililistide juures ning see tähistab seda protsenti kirjasaajatest, kes kirja oma postkastis reaalselt avas. Kui kiri saadetakse 1000 inimesele ning selle avas 350, siis on open rate 35%. Keskmine open rate oleneb väga paljudest asjadest (listi vanus, pealkiri, sisu jne), aga keskmiselt jääb see 20–40% vahele.
Opt in
Inimese poolt antud luba (ta on ise sisestanud oma meiliaadressi vastavasse vormi) talle tulevikus e-kirju saata.
Plugin
Väiksem koodijupp, mis täiendab mõnda suuremat arendust. Näiteks on WordPressi sisuhalduse jaoks tehtud lugematul hulgal plugineid, mis võimaldavad lisada endale sobiva pildigalerii, kontaktivormi, e-poe mooduli jne.
PPC (Pay per click)
See termin tähistab kõiki klikipõhiseid reklaamikanaleid (näiteks Google Adwords ja Facebook Ads).
psd, ai
Kujunduse failid. .psd on Adobe Photoshopi fail (tehakse tavaliselt veebikujundusi). .ai on Adobe Illustratori fail (tehakse tavaliselt trükikujundusi).
Responsive veeb
Koduleht, mis muudab ennast vastavalt ekraani suurusele, nii et seda on mugav kasutada nii arvutiekraanil, tahvelarvutis kui ka mobiilis.
Retarget
Kui oled veebis surfates avastanud, et peale mingi veebilehe külastamist näed hoopis mujal selle lehega seotud reklaame, siis ongi tegu retarget’iga ehk taassihtimisega. Sinu arvutisse on veebilehe külastamise ajal paigaldatud küpsis (cookie), mille järgi sulle näiteks Google’is või Facebookis vastavat reklaami näidatakse.
Võid teha testi. Mine Amazoni, klikka ja vaata seal tooteid, lisa neid ostukorvi ning õige pea märkad samade toodetega reklaame Facebookis.
ROI (Return on investment)
Seda terminit kasutatakse erinevate investeeringute tõhususe mõõtmisel; näitab, mitu protsenti esialgsest investeeringust kasumit saadi.
SAAS (Software as a service)
Teenus on tehtud programmiks, mille puhul pole sisuliselt vahet, kas seda kasutab 1 või 1000 klienti. Näiteks eestlaste poolt loodud Toggl või Pipedrive.
SEO (Search engine optimization) (veebisisene ja -väline)
SEO on otsingumootoritele optimeerimine, et leht seal kõrgemal kohal oleks. See jaguneb väliseks ja siseseks. Sisene SEO hoolitseb selle eest, et
a) domeeni nimed oleksid korras;
korrast ära domeen: www.lavii.ee/page.php=345
korras domeen: www.lavii.ee/strateegia
b) märksõna oleks lehe pealkirjas, sisutekstides ja alapealkirjades. Veebiväline SEO on linkide loomine oma veebilehe suunas, mis on samuti väga-väga oluline tegevus.
Split test ehk A/B test
Tehakse kaks kampaanialehte või kaks erinevat pakkumist ja suunatakse mõlemale võrdne arv inimesi. Vaadatakse, milline pakkumine paremini töötab, et edaspidi ainult seda kasutada (või seda testida uue kampaanialehega).
Traffic ehk inimvoog
Veebilehe külastuste arv. Kui keegi külastab veebilehte kaks korda, siis on ta ka kaks korda registreeritud.
UI (user interface)
Lehe (või ükskõik mille) osa, mida kasutaja näeb ja kus ta saab teha erinevaid tegevusi. Ehk kuidas näevad asjad välja, mida inimene saab kasutada.
Unikaalne külastaja
See number näitab, mitu erinevat inimest on teatud ajavahemikul veebilehte külastanud.
Upload
Internetti faili üleslaadimine.
UX (user experience)
Selle terminiga tähistatakse kasutaja kogemust, emotsioone ja suhtumist sellesse, mida ta parajasti kasutab (näiteks kodulehte). Mida parem on kasutaja kogemus, seda suurema tõenäosusega saavutatakse ka veebilehe enda eesmärk (müük, päring).
Viral
Efekt, kus kasutajad hakkavad ise mingit sõnumit levitama. See on iga turundaja roosiline unenägu.
Virtuaalserver
Kodulehe avalikult hoidmiseks on vaja avalikku serverit ehk lehe kood peab olema interneti teel ligipääsetav. Erinevad teenusepakkujad võimaldavad tasu eest kodulehte nende serveris hoida. Kuna ühes serveris on palju lehti koos (keskmisel kodulehel ei ole väga palju ruumi vaja), siis nimetatakse konkreetsele veebilehele eraldatud osa virtuaalserveriks.
WordPress
Kõige levinum vabavaraline (ehk tasuta) sisuhaldustarkvara. WordPress on keskmise kodulehe jaoks piisavalt võimekas, samas lihtne kasutada nii koodikirjutajal kui sisu lisajal ja muutjal.
Ja ongi peamine ring peal. Läks pilt veidigi selgemaks? Loodan, et su vastus on jah ja lugemisele läinud aeg oli hästi investeeritud.
Loomulikult on erialaseid väljendeid veel, aga need on peamised ja nendest on hea alustada – teeb edaspidise õppimise ja arusaamise selgemaks. Kui soovid, et siia lisanduks veel mõni seletus, siis kirjuta mulle julgelt. Kogun need kokku ja täiendan seda postitust.
Uutele lugejatele… Kas sul on läbitud tasuta e-kursus “Kuidas oma veebilehest maksimumi võtta?”
Kui mitte, siis pane ennast kirja. 34 nädalat igal kolmapäeval saadan väärt sisu sulle e-mailile. Fookuse võtan järgmistele punktidele:
- Kuidas oma veebileht 24/7 automaagiliseks müügimeheks teha ja genereerida Sinu ettevõttele päringuid ja käivet
- Kuidas saaksid luua väärtust ja turundada ennast, ilma et kliendile midagi vägisi müüma peaks
- Kuidas veebileht, turundus ja müük ühtseks tervikuks siduda