internetiturundus 11 sammu Timo Porval +372 5903 1467 Timo@lavii.ee

Internetiturunduse 11 sammu, mis toovad rohkem müüki

Timo PorvalTimo Porval

SEO, CPC, engagement, PPC, CTR. Kas need ja paljud teised internetiturunduse väljendid ajavad sindki segadusse? Kas sa oled lugenud ja uurinud erinevate taktikate kohta, aga pole mõelnud, kuidas sa saaksid internetis turundamisele strateegilisemalt läheneda?

Abi on siinsamas. Kirjutan lahti 11 sammu, mille abil internetiturundus paika panna. Nende sammude eesmärgiks on muidugi suurem müük, sest mille muu jaoks seda turundust siis ikka tehakse, eks ole?

internetiturundus 11 sammu Timo Porval +372 5903 1467 Timo@lavii.ee

Samm 1: Defineeri oma ideaalne klient

Enne kui turundundamisega päriselt algust teed, on sul vaja ära kirjeldada, milliseid kliente sa endale soovid. Vastasel korral saad võib-olla päringuid, millega sul pole midagi peale hakata ja mis raiskavad vaid kõigi aega.

Oleme ideaalse kliendi defineerinud nii:

Ideaalne klient või kliendigrupp on see, keda sa tahad oma turundusega kõnetada ja kelle saadetud päringu või tehtud ostu peale sa iga kord rõõmust hõiskad.

Kui sul praegu juba on kliente, siis kindlasti tead, et ühtedega neist sujuvad asjad paremini kui teistega, ja nad on sulle ühtlasi ka kasumlikumad. Vot just neidsamu kliente sul rohkem vaja ongi. Mida täpsemini sa oma ideaalset klienti kirjeldada suudad, seda lihtsam on sul kirjutada turundussõnumeid ning valida nende edastamiseks kanaleid ja taktikaid.

Näide Lavii ideaalse kliendi kohta.

  • Tal on 500+ eurot maksev toode/teenus.
  • Talle saab internetist kliente hankida.
  • Tema praegune veebileht on halb.
  • Ta on valmis meile toodud tulemuste eest teatud boonust maksma.
  • Ta äri on kasumis.

Igal kriteeriumil on oma põhjus.

  • 500 € maksvaid tooteid müüval ettevõttel on tõenäoliselt ka piisavalt turundusraha.
  • Kui internetist kliente hankida ei saa, siis me koostööst huvitatud ei ole. Tele, raadio, trükimeedia, külmad kõned, vestlused kaubanduskeskustes jms ei ole lihtsalt meie pärusmaa.
  • Mida halvem on ettevõtte veebileht, seda suuremat kasu ettevõte meie teadmistest ja oskustest ehk meie teenusest saab. Kui klient on valmis heade tulemuste eest lisakokkuleppeid tegema ja boonust maksma, on see meie jaoks topelt motiveeriv. Mis ei tähenda muidugi, et kui me lisaprotsendis kokkuleppele ei saa, siis teeme asju poole vinnaga. Ei, see pole meie stiil.
  • Ja viimase, kuid kindlasti mitte vähem tähtsana – meie jaoks on tähtis, et kliendil oleks stabiilne rahavoog ja ta ei annaks meie kätte oma viimast raha.

Samm 2: Pane paika müügitrepp

Mis on üldse müügitrepp?

  • See on on samm-sammuline abi, mis aitab kasutajatel nende eesmärki saavutada. Teisisõnu – sa tead, mis on su ideaalse kliendi eesmärk ja sa aitad tal selleni jõuda.
  • Samuti on see järk-järguline usalduse võitmine – sa tõestad kliendile, et lood talle väärtust. NB! Ja seda enne, kui soovid üldse müüki saada, sest usaldus on vaja kõigepealt välja teenida. Enne anna, siis saa.
  • Müügitrepp on ka igale kliendile neile sobivas hinnaklassis toote leidmine. Kui klient on sinult valmis midagi ostma, aga sinu põhitoodet osta ei jaksa, siis ära jäta tema raha maha vedelema, vaid paku talle midagi, mida ta saab endale lubada.

Vaata oma müügitrepp üle ja mõtle, millisest väärtust loovast tegevusest sinu internetiturundus üldse alguse saab.

Järgmiseks vaata otsa ka oma toote/teenuse hindadele. Kas seal on nii madalama otsa kui keskmisi hindu? VIP- ja Kuldpakette? Kõik need on olulised ning kõnetavaid erinevaid kliendigruppe.

Mõtleme mõnele elulisele näitele. Ütleme näiteks, et üks pulmafotograaf pakub ühepäevast pruutpaari ja piduliste pildistamise teenust, mille hind on 500 €. See on kogu tema trepp, või õigem oleks öelda, et tal polegi treppi, sest sel on ainult üks aste. Palju kasulikum oleks, kui ta müügitrepp näeks välja järgmine.

  • E-raamat “16 asja, mis pulmapiltide tegemisel valesti võib minna” – tasuta
  • Proovipildistamine – 50 €
  • Ühe pulmapäeva pildistamine – 500 €
  • VIP pakett. Kaks päeva pruudiga + droonivideo + kaunis pulmaalbum – 2500 €

Jah, seda viimast teenust ei pruugi enamik osta, aga sellel hinnal on nn ankru efekt. Selle valguses tunduvad kõik muud hinnad oluliselt soodsamad ning pulmafotograafi teenus ka kvaliteetsem.

Ja nagu ühel konverentsil Iglu saunade omanik ja juht Priit Kallas ütles: “Osad inimesed lihtsalt ei taha odavalt osta. Seega, tehke neile ka kallima hinna maksmine võimalikuks.”

Olen temaga täiesti nõus, samas rõhutan, et loomulikult peab klient tundma, et ta kalli hinna eest ka piisavalt väärtust saab. Vastasel korral tunneb klient end petetult, ta ei soovita sind edasi ja kõik kokku on hoopis sinu vastu töötanud.

Kunagi koosnes ka meie enda müügitrepp vaid ühest astmest. Meie teenuste nimekirjas oli vaid veebilehe tegemine, mille hind oli 4000 €. Me ei pakkunud midagi neile, kes oleksid soovinud turundusse alguses veidi vähem investeerida ega ka neile, kes olid valmis kohe rohkem panustama.

Aja möödudes oleme välja ehitanud sellise müügitrepi.

  1. Kaks e-raamatut + iganädalane väärtust loov uudiskiri – tasuta
  2. Konsultatsioon, live- või videokoolitus – 97–250 €
  3. Veebilehe audit/analüüs – 800–1200 €
  4. Maandumislehed, sisekoolitused ja strateegiad – 1000–4000 €
  5. Veebileht – 8000+ €

Tasuta jagatava materjali loogika on lihtne: me anname oma tulevastele klientidele väärt teadmisi, kuid raha selle eest ei küsi. Mõned neist soovivad meie käest abi ehk meie järgmise või ülejärgmise hinnaklassi teenust osta. Mõned viivad tasuta materjali põhjal muudatused ise ellu. Kõik võidavad.

Samm 3: Mõtle, kas ja kuidas sa eristud

Kõigil, kes usuvad, et inimesed ostavad ainult hinda, on õigus, aga ainult juhul, kui silmas peetakse kaupu või teenuseid, mis teistest millegi pooles ei erine. Kas sinu jaoks on vahet Tere ja Alma piimal, erinevate brändide vahu- või hapukoortel? Ei ole, eks! Nojah, erinevus on pakendi värvis.

Muidugi ma ostan selle toote, mille liitri või kilo hind on soodsam. Aga – ka piima on võimalik eristuvaks teha, kui piimatootja disainib pakendid konkurentide omadest tunduvalt mugavamaks või muudab pakendi mugavalt kokkuvolditavaks. Sel puhul teab klient, mille eest ta paar senti rohkem maksab.

Kui sinu toode/teenus konkurentide omast ei erine või tarbija erinevust ei tunne, tehaksegi ostuotsus hinna alusel. Seega küsi endalt, kas su toode on millegi poolest konkurentide omast parem ja seda nii, et ka kliendid sellest aru saavad?

Just, eristumisest kui sellisest peab klient ka päriselt hoolima. Kui üks e-pood saadab oma kauba punases ja teine kollases pakendis, siis see pole eristumine. Kui üks e-pood saadab kaubaga kaasa personaalse sõnumi või väikse üllatuse, ja teine mitte, siis see juba on.

internetiturundus personaalne sonum Timo Porval +372 5903 1467 Timo@lavii.ee

Aga mida ma pean konkurentidest parem olemise all silmas?

Teistest parem toode/teenus aitab kliendil

  • kulusid kokku hoida;
  • rohkem tulu teenida;
  • elu lihtsamaks muuta;
  • mõnd ülesannet kiiremini lahendada;
  • tema soovitud eesmärgile lähemale jõuda.

Ja kui sa küsid, et kuidas siis ikkagi teada saada, mis kliendile on oluline ja millest ta hoolib, siis parim tööriist selleks on (potentsiaalsete) klientide intervjueerimine. Henri on kirjutanud intervjuude tegemisest väga hea artikli “Kuidas intervjueerida oma (potentsiaalseid) kliente turundusideede saamiseks”.

Samm 4: Tee selgeks, mida sinu ideaalne klient Google’ist otsib

Tänapäevase interneti- ja sisuturunduse strateegia lahutamatu osa on märksõnaanalüüs. See aitab sul teada saada mida ja kuidas kliendid üldse Google’ist otsivad. Muidu kirjutad artikleid ainult oma lõbuks, sest need ei tule Googl’i otsingus välja ja potentsiaalsed kliendid jäävad veebilehele tulemata. Pole kuigi mõistlik, või mis?

internetiturundus marksonaanaluus Timo Porval +372 5903 1467 Timo@lavii.ee

Kui paned veebilehe struktuuri paika, peaksid kõige olulisemad märksõnad olema erinevate lehtedega kaetud, et lehepealne SEO oleks kohe algusest peale korralikult paigas.

Küsid, et mida see täpsemalt tähendab?

Toon näite. Oletame, et sinu teenuseks on kaminate ehitus. Inimesed guugeldavad märksõna “kaminate ehitus”.

Selline sõnapaar peab su veebilehe URL-s esinema, ehk siis peaksid looma kindlasti lehe www.sinuveebileht.ee/kaminate-ehitus.

See sama sõnapaar peab esinema ka lehe pealkirjas. Näiteks on teenuse kirjeldus selline

Teenus – Kaminate ehitus

Ja edasi jutt sellest, kuidas ja mida te teete. Samuti tuleb märksõna kasutada tekstis sees, aga mitte liialt palju.

Ehk siis lehepealne SEO tähendab seda, et on veebilehel enda erinevates osades on kasutatud vajalikku märksõna või sõnapaari.

Samuti tuleb enda jaoks ära hinnata, kes sinu konkurentidest on juba Google’i esimestes ridades positsioonid sisse võtnud, ja kui palju teised veebilehed nende lehtedele viitavad (jah, see faktor on Google’i positsioonide jaoks siiani väga oluline).

Kasutame Laviis märksõnaanalüüsi tegemiseks järgmist protsessi.

  • Kirjutame üles sõnu ja fraase, mida ideaalne klient võiks otsida.
  • Küsime intervjuude käigus klientidelt, milliseid otsisõnu nad kasutavad.
  • Vaatame konkurentide veebidest, milliseid sõnu nemad on kasutanud.
  • Vaatame Google Keyword Tool’ist mahte ja soovitusi.
  • Paneme kirja Googl’i seotud otsingud, mida ta iga lehe all välja pakub.
  • Ahrefs.com abil vaatame, milliste märksõnadega konkurendid välja tulevad.
  • Sama lehe abil vaatame, kui palju on konkurentidel linke ja kus need saadud on.

internetiturundus ahrefs Timo Porval +372 5903 1467 Timo@lavii.ee

Ja kui tahad näha, milliste otsisõnadega sinu veeb välja tuleb, siis kasuta oma veebibrauseri Incognito akent. See on väga oluline. Meil on juhuseid, kus klient ütleb, et ta tuleb Google’is esimesena välja.

Esimesena jah, aga ainult tema enda arvutis, sest ta käib ise pidevalt oma veebilelehel, Google arvab, et see leht on talle oluline, ja sellepärast kuvabki seda esimesena. Paraku ei ole lugu sama roosiline siis, kui otsisõna sisestavad inimesed, kes tema lehel igapäevaselt ei käi. Nende tulemus näeb välja sootuks teistsugune.

Kui tahad teada, kuidas on seis Soome Google’is, ei piisa sellest, et sisestad siit Eestist Google.fi ja otsid. Õigete tulemuste nägemiseks on vaja kas peita oma IP või kasutada sedasama ahrefs.com programmi.

Neid abinõusid kasutamata võib tunduda, et Soomes ei tehtagi sellistele märksõnadele reklaami. Tegelikult neid reklaame Eesti IP-aadressiga arvutile lihtsalt ei kuvata ja kohalik konkurents võib olla väga tihe.

Samm 5: Mõtle läbi oma veebilehe struktuur

Järgmise sammuna on vaja läbi mõelda, millised elemendid peavad veebilehel olema, et kasutajatel tekiks sinu vastu usaldus

nad saaksid sealt vajaliku info kiiresti kätte ning sina saaksid vastu müügi või päringu.

Nagu aimata võid, ehitatakse turundus ja müük veebilehte juba algusest peale sisse. Need ei saa olla midagi sellist, mis seisaks kodulehest väljapool. Jah, inimesed võivad reklaamide kaudu lehele tulla, aga kui see usaldust ei tekita, lahkub klient oste või päringuid tegemata ja reklaamimisest pole mingit tolku.

Kahjuks on meil mitu kogemust selliste klientidega, kes on palunud meil oma uhiuut veebilehte turundama hakata, kuid selle asemel oleme pidanud veebilehte ümber tegema hakkama. Põhjuseks see, et lehe müügi ja turunduse osa ei ole piisavalt hästi läbi mõeldud ja kogu eelnev töö ja kulutatud raha on seega raisku läinud. Sina saad sellist viga vältida.

Veebilehe struktuuri osas oleme võtnud lähenemise, et avaleht on usalduse tekitamiseks ja kasutajatele vajalike akende andmiseks, mille kaudu nad saavad edasi liikuda just selle info juurde, mis neid huvitab.

internetiturundus veebilehe struktuur Timo Porval +372 5903 1467 Timo@lavii.ee

Alustame Laviis veebilehe tegemist sellest, et paneme kõigepealt kirja, mis elemendid peaks lehel olema, seejärel asetame need loogilisse järjekorda, ja siis “joonistame paberile”. Kasutame selleks Balsamic Mocups programmi, aga seda annab väga edukalt ka paberi ja pliiatsi abil teha.

fullsizeoutput_af4 Timo Porval +372 5903 1467 Timo@lavii.ee

Mõned näited nendest elementidest.

  • Kohe ja selgelt – kes me oleme ja kuidas sind aitame
  • Blokk sellele, miks just meid valida
  • Sertifikaadid
  • Tooted/Teenused
  • Tagasisided
  • Kasulikud artiklid
  • Tehtud tööd
  • Kuulumine liitudesse
  • Usaldust tekitavad numbrid

Toote või teenuse lehed on läbi mõeldud nii, et kasutaja leiaks sealt oma küsimustele ja hirmudele vastused ning julgeks tellida või päringu saata.

internetiturundus kontaktivorm Timo Porval +372 5903 1467 Timo@lavii.ee

Samm 6: Loo vastavalt märksõnadele huvitavat sisu

Meie praktika on näidanud, et selle poolega jäädakse kõige rohkem hätta. Veebilehe struktuur saab paika, teatakse kellele turundust tehakse, aga vot seda sisu ei taheta kuidagi ei pastakast ega arvutist välja pigistada. Vabandused nagu minu tootest pole midagi huvitavat  kirjutada, ma ei oska kirjutada, mul ei ole aega kirjutada on lihtsad üle huulte tulema.

Mõistan, aga ei nõustu. Kirjutada saab isegi sellistest asjadest nagu vineer, automaatkäigukastid, paberkotid või garaažiuksed. Arvatavasti sinu toode/teenus on palju huvitavam.

internetiturundus kasulik sisu Timo Porval +372 5903 1467 Timo@lavii.ee

Ja see, et sa ei oska kirjutada, võib isegi tõsi olla. Ka mina sain lõpukirjandi eest tühised 45 punkti, aga sellepärast ongi mul ports abilisi, kes mind kirjutamisel aitavad. Sisu loomisel piisab ka sellest kui paned kirja või räägid videosse peamised teemapunktid, ja teised aitavad sellest loetava teksti kokku kirjutada.

Ajaga on nii, et sa kas otsustad selle leida või mitte. Saan oma kogemusest öelda, et sisuloomele läinud aeg on ettevõtjal väga hästi investeeritud. Kui su veebilehel ei ole teksti, siis inimesed ei saa ennast harida ega leia oma hirmudele vastuseid. See, et tänapäeval ei taha keegi enam lugeda, on tore müüt. Või noh, mittetore tegelikult. Loetakse ikka, aga tekst peab olema hästi kirjutatud.

Neile, kes arvavad, et vaadatakse ainult videoid, siis Facebooki kohta lekkis välja selline info. 

Aitan sul ideede leidmise lihtsamaks teha.

  • Mõtle, mida kliendid (alusetult) usuvad? (Tavaliselt tulevad need uskumused müügivestlustes välja.)
  • Mida nad ikka ja jälle küsivad?
  • Vaata, mis teemadel arutletakse sinu valdkonna foorumites ning LinkedIni ja Facebooki gruppides.
  • Küsi oma klientidelt, mille kohta nad lugeda tahaksid.
  • Räägi ideede saamiseks oma klienditeenindajate ja müügiinimestega.
  • Mõtle. 😉

See viimane punkt tundub basic, aga millal sa päriselt viimati rahulikult tee- või kohvitass näpus tund aega paberi ja pliiatsiga istusid? Ja nii, et telefon ei helisenud ega andnud mingilgi moel saabunud sõnumitest märku. Soovitan väga sellist aega võtta ja rahus mõelda. Ja mitte ainult sisuloomeks, vaid mõtlemaks ka elu ja äri üle. Väärt investeeritud tunnid. Proovi järele.

Kaks nippi annan sulle veel.

Muuda oma mõttelaadi. Ära küsi, kuidas saaksid kliente juurde, vaid küsi: “Kuidas ma saaksin suuremale hulgale potentsiaalsetele klientidele väärtust luua?”

See suunab mõtted omakasu pealt ära ja asetab sind klientide sussidesse.

Teiseks soovitan kasutada sellist tasuta tööriista nagu answerthepublic.com. Pane enda märksõna sinna inglise keeles sisse ja vaata kui palju ideid kirjutamiseks saad. Ülivõimas, eks ole? 😉

internetiturundus ideede genereerimine Timo Porval +372 5903 1467 Timo@lavii.ee

Samm 7: Lase oma veebilehele korralik disain ja kood teha

Korraliku disaini all pean silmas seda, et see oleks usaldusväärne. Meil endal on selle osas kindlad põhimõtted.

Disain

  • peab esimesest hetkest usaldust tekitama;
  • peab olema kaasaegne;
  • ei tohi kasutajat segada, vaid peab teda aitama (Kui aitame kasutajal saavutada tema soovitut, siis saame ka ise seda, mida vajame.);
  • ei tohi hüüda „Vaata mind!“, vaid peab hüüdma „Vaata seda!“;
  • on üldjoontes minimalistlik, mis tagab veebilehe kiire toimimise ja vajadusel lihtsama muudatuste tegemise, kui turg seda nõudma peaks;
  • peab ületama kasutaja jaoks teatud lati. Sealt edasi pole äriliselt mitte mingit vahet, kas toonid on veidi heledamad, taustapilt veidi tumedam või logo 2 pikslit suurem/väiksem;
  • on loodud ennekõike lõppkliendi jaoks. Loomulikult peab ka omanik sellega rahul olema, sest uhkus uue veebilehe üle annab enesekindlust ja toob paremaid tulemusi, kuid see ei tohi tulla kliendi kasutusmugavuse arvelt;
  • on läbi mõeldud ka tahvelarvutite ja nutitelefonide seisukohast.

Eelpool näitena toodud läbimõeldud struktuurist on saanud nüüd disain

internetiturundus disain Timo Porval +372 5903 1467 Timo@lavii.ee

Veebilehe kood peab samuti olema korralikult ja puhtalt tehtud. Nii on veebileht kiire ja meeldib nii klientidele kui Google’ile.

Veebilehe koodi kontrollimiseks tööriist W3C Validator
Veebilehe kiiruse kontrollimiseks tööriistad GTMetrics ja Google PageSpeed Insights

Veebilehel peaks kindlasti olema ka turvalisuse sertifikaat. Saad vaadata, kas sinu veebileht algab https nagu peab, või endiselt http. Viimasel juhul ei soovi Google sinu veebilehte kasutajatele nii headel positsioonidel näidata nagu sa tahaksid.

Halvasti:

not secure Timo Porval +372 5903 1467 Timo@lavii.ee

Hästi:

secure Timo Porval +372 5903 1467 Timo@lavii.ee

Samuti on korralikult tehtud veebilehte sul endal mugav hallata. Kas arendaja on lahendanud WordPressis asjad nii, et saad ise neid vajadusel muuta või pead iga muudatuse pärast tema poole pöörduma ja lisaraha maksma?

Veebilehe koodiga on täpselt sama lugu nagu maja ehitamisega. Seda saab teha väga hästi ja saab ka lasta üle jala. Kiirel pilgul peale vaadates pole erinevusi näha, aga kui veidi aega seal majas elada…

Tehnilise osa juurde veel üks soovitus. Lase arendajatel WordPressile kindlasti peale panna plugin nimega Yoast (tasuta versioonist on sulle küll ja veel esialgu). See aitab sul postitusi ja lehte ennast vastavalt märksõnadele  mugavamalt optimeerida. Rääkisime märksõnadest lähemalt 4. sammu juures.

internetiturundus yoast Timo Porval +372 5903 1467 Timo@lavii.ee

Samm 8: Pane oma veebilehe mõõdikud paika

Miks meile internetiturundus nii väga meeldib ja ka pärast kümmet aastat endiselt silma säravana hoiab, on asjaolu, et internetiturunduses saab oma tegemistele või siis ka mittetegemistele kohe reaalsete arvudena tagasisidet. Kui asi toimib – jess! Kui ei toimi – oh, f…! (ei, see sõna pole faasan) Nii esimene kui teine reaktsioon on arenguks ülivajalikud.

Olen jaganud mõõdikud laias laastus kaheks – pehmed ja päris. Pehmed mõõdikud aitavad küll mõnda tegevust optimeerida, aga tegevusel endal ei pruugi suures plaanis mingit kasulikku mõju päris mõõdikutele olla.

Toon näited ja soovitan neile mitte liiga palju rõhku panna:

  • fännide arv
  • follower’ide arv
  • klikkide arv
  • reach
  • külastuste arv
  • aeg veebilehel
  • bounce rate
  • jagamiste arv

Küll aga võiks fookuse sättida neile:

  • päringute arv
  • tellimuste arv
  • keskmise tellimuse suurus
  • päringute lukku saamise %
  • käive
  • kasum
  • iga kanali tulu/kulu suhe

Need mõõdikud aitavad päriselt su ärile kaasa.

Just sellepärast säti Google Analytics oma veebile kindlasti külge ja seadista sealne Goal ära. Millega täpselt tegemist on, saad lugeda meie tasuta e-raamatust “Müügimudelid” Lihtsalt kliki ja sa ei pea isegi e-maili andma. Mine lk 30, sealt leiad vastava info.

Uskumatu, kui paljudel ettevõtetel on Goal endiselt seadistamata, aga sellisel juhul on turundus poolikult tehtud. Kui sa ei tea, millisest kanalist kliendid tulevad ja mida nad enne päringu saatmist teevad, siis kobad paraku pimeduses.

internetiturundus goal Timo Porval +372 5903 1467 Timo@lavii.ee

Priit Kallas on teinud kaks väga head videot Google Analyticsi veebilehele lisamisest ja Goali seadistamisest. Nüüd ei saa selle tegemata jätmiseks küll enam ühtegi vabandust olla. 😉

https://www.youtube.com/watch?v=ubzIT5p4dgs
https://www.youtube.com/watch?v=Z6oEHGATR40

Mõõtmata jätmise kohta olen mitmeid vabandusi kuulnud.

  • Meil ei saa nii täpselt mõõta.
  • Meil ei saa üldse mõõta.
  • Meie äri on teistsugune.
  • Mis me ikka mõõdame, meil läheb niigi hästi.
  • Mõõtmine võtab liiga palju aega.
  • See on liiga keeruline.
  • Sellest pole kasu.

Ja mõned põhjused, miks ma arvan, et ettevõtjad ja turundajad ei taha päris numbreid mõõta.

  • Ei julge. Äkki on siiani tehtud töö olnud kasutu või ebaefektiivne.
  • Ei oska.
  • Hirm olla loll, sest äkki tekivad küsimused, millele kohe ei teagi vastuseid.
  • Kaos. Mõõtmise tulemused ei pruugi sobida sinu praegusesse maailmapilti.

Jah, olen ise täpselt samade hirmude ja põhjustega võidelnud, ja võitlen siiani. Tegelikult on julgete päralt areng. Need, kes ei karda peeglisse vaadata ja oma möödalaskmisi tunnistada, need astuvad pikkade sammudega ka arengu teel edasi.

Enne kui liigume järgmise teemani, on tegelikult veel üks asi, mida on vaja mõõta ja mida teeb vaid mõni % inimestest. Oskad pakkuda, mis see on?

See on aeg.

Kas sa mõõdad reaalselt aega, mis sul kulub müügi tegemisele, juhendite kirjutamistele, Google Adsi optimeerimisele jne?

internetiturunduse tegevuste mootmine Timo Porval +372 5903 1467 Timo@lavii.ee

Ei?

Tegelikult peaksid. Kohe ütlen, miks.

Ca seitse aastat tagasi kuulsin esimest korda tähekombinatsiooni toggl.com. Minu tolleaegne mentor tutvustas mulle eestlaste loodud veebistopperit ja andis mõista, et Timo, on aeg alustada oma aja mõõtmisega. Tema nõu kuulda võtmine oli üks kuradi hea otsus.

internetiturundus toggl Timo Porval +372 5903 1467 Timo@lavii.ee

Sellest alates on iga Laviiga seotud tegevus ja ülesanne saanud mõõdetud vähemalt 98% ulatuses. Kas mõtled, et see on tüütu ja ebavajalik?

Loe edasi ja anna mulle võimalus selgitada ning su mõttelaadi muuta.

Kas oskad täna vastata sellistele küsimustele?

  • Millele su aeg peamiselt kulub?
  • Mitu efektiivset tundi sa tegelikult tööd teed?
  • Mitu tundi su töötajad tööd teevad ja mida nad täpsemalt teevad?
  • Mis su teenuse/toote marginaal päriselt on? Kas oled täpse tööaja sinna hulka arvutanud?
  • Millisele tootele/teenusele sa peaksid keskenduma?
  • Kus kohas on kasumi tõstmise võimalused?
  • Kas sa ikka müüd õige hinnaga oma toodet/teenust?
  • Kas sisu tootmine on turunduse seisukohast kasumlik või kahjumlik?
  • Äkki peaks mõne oma kliendi vallandama, kuna ta polegi nii kasumlik kui sulle tundub?
  • Mitu tundi efektiivset tööd sa töötajatelt päriselt kätte saad ja kas selle valguses on su ärimudel üldse õige?

Kui mõõdad raha, aga aega mitte, siis on sul otsuste tegemiseks olemas ainult pool infot. Punkt.

Toggl on aidanud meil Laviis:

  • tõsta teenuse marginaali (enda efektiivsuse arvelt);
  • optimeerida müügiprotsesse;
  • näidanud, kuhu meie aeg läheb ja kuhu see ei peaks minema;
  • ühel töötajal minna lasta;
  • teha targemalt tööd ja õigemaid asju;
  • muuta reaalselt Lavii ärimudelit;
  • hinnata nii enda kui klientide turunduse tulu/kulu suhteid õigesti;
  • muutuda meil Henriga terve kuu jagu efektiivsemaks;
  • muutuda ise tööpäeva jooksul distsiplineeritumaks;
  • grupeerida töid ja hoida fookust;
  • hoida lubadusi ja juhtida projekte, sest teame päriselt kui palju millelegi aega kulub.

Olen Toggli kasutamist soovitanud alati nii oma esinemistel ja koolitustel kui ka sõpradele ja koostööpartneritele. Ilma ajafaktorit teadmata kobad ju jällegi pimeduses.

Jah, võid mõelda, et su ettevõte on niigi kasumlik, aega mõõta pole vaja.

Vale!

Ühel hetkel võib su ettevõtte kasv aeglustuda ja siis pole sul ideid ega numbreid, millele otsa vaadates saaks aru, mis valesti võib olla.

Samuti on pidev arenemine ja ettevõtte peenhäälestamine elementaarne. Vastasel korral toimub taandareng ja sa pakud toidulauda altpoolt tulevatele konkurentidele, kes mõõdavad nii eurosid kui tunde. Nad teavad, kuhu oma fookuse teravik suunata, samal ajal kui sina alles sihikut sead.

Hoolimata kõikidest nendest kasudest, on tihti tulemuseks see, et minuga noogutatakse küll kaasa, aga päriselt aja mõõtma hakkamise % on kole madal. Põhjuseks kindlasti väike hirm ja harjumatus nii uue asja ees kui ka see, et reaalne pilt, mis avaneb, ei pruugi olla kõige meeldivam. Vahel on vaja ühte ja sama asja kuulda ka mitu korda. Sellepärast ütlengi nüüd veelkord: aja mõõtmine on hea mõte!

Muutus on sama suur nagu sa jätaksid ühel hetkel toidulaualt ära jahu, kohvi seest suhkru või hakkaksid senise 0 korra asemel 4 korda nädalas trenni tegema. Muuta on vaja harjumust. Mõttelaadi. Uskumusi. See pole lihtne, aga sa saad kindlasti hakkama. Vähemalt katseta, sest mis sul kaotada on?

Kõik, kes Toggli või mõne muu ajamõõtja kasutusele on võtnud, on seda ka kasutama jäänud ning on selle soovituse eest väga-väga tänulikud olnud. Enamik neist küsivad nii nagu mina täna: “Kuidas ma üldse enne ilma hakkama sain?” Saab küll, aga poolikult.

Mõned soovitused selleks, et kasutama hakkamine sujuks võimalikult valutult.

  • Ära stressa. See, et kell käima läks, ei tähenda, et pead täiest jõust spurtima. Tee asju endiselt omas tempos.
  • Pole mõtet karta, et kella tööle ja seisma panek ei jää meelde. Anna aega harjumiseks, iga uus rutiin tahab sisse töötamist. Kella kinni ja käima panek ei raiska aega (päevas maksimaalselt 5 min, kui sedagi).
  • Enne kui palud oma meeskonnal Toggli kasutusele võtta, alusta ja proovi 60 päeva ise. Nii oskad pärast teistele oma kogemusi jagada ja saad ise mõõtmise eksperdiks.
  • Ära viska püssi esimese tagasilöögi peale nurme. Kui mõni päev jääb mõõtmata, siis korja järgmine päev püss üles ja jätka. Ära jäta pooleli.
  • Ära valuta pead sellepärast, et kõik peab olema sekundi pealt mõõdetud. Oluline on lõpuks suur pilt, mitte see, kas see kõne kestis nüüd 45 või 48 sekundit.
  • Ajatabelit saad täita ka tagantjärele. Kui oled näiteks kirjutamas blogipostitust ja telefon heliseb, siis ideaalsel juhul sa muidugi ei vasta. Kui aga muud moodi ei saa, siis hiljem korrigeerid aja sissekannet, sest 10 viimast minutit ei tegelenud sa mitte blogi kirjutamisega, vaid vestlesid kliendiga. Emaga lobisemine kirja ei lähe, kui sul selleks just head põhjust pole. 😉

Loo kohe täna konto ja hakka katsetama. Kui su meeskonnas on kuni viis inimest, on Toggli kasutamine tasuta. Ja sa ei pea alustama perfektse süsteemi ja oskusega, aga sa pead alustama. Usu, sellest on kasu. Väga palju.

Samm 9: Too inimesed veebilehele

Ükskõik kui hea veebileht ei aita müügile kaasa, kui seal keegi ei käi. Kohe räägin kanalitest, millest alustada ja mida julgeme soovitada.

Google Ads

Kui inimesel on probleem ja ta otsib sellele lahendust, siis on sul võimalik kiirelt kohal olla ja teda aidata. Muidugi võib sul olla selline toode või teenus, mida inimesed ei oska otsidagi. Sellisel juhul tasub märksõnapõhise reklaami asemel katsetada, kas sul on kasu bänneritest.

Seda kanalit on ka hea kasutada enne, kui üldse otsustad, millistele märksõnadele sa lehe optimeerimisel fookuse sead. Muidu võib juhtuda, et optimeerid veebi märksõnale x, aga selgub, et see toob küll inimesi lehele, aga kliente mitte.

Facebooki uudisvoo reklaam (desktop)

internetiturundus facebooki reklaam Timo Porval +372 5903 1467 Timo@lavii.ee

Endiselt tehakse ost suurema tõenäosusega pigem arvuti kui mobiili kaudu. Seega soovitan sul alguses reklaami proovida just uudisvoo desktopi ehk arvutiversioonis. Ja vanuseliseks sihtgrupiks vali alguses 25+.

Miks?

Ikka sellepärast, et sealt alates ollakse ostujõulisem ja sinu võimalus tehinguni jõuda on suurem.

Ja ma ei pea silmas postituste boost’imist, vaid ikkagi reklaame, millele klikkides inimesed Facebooki keskkonnast välja, sinu müügikeskkonda viiakse.

Kui aga mõtled, et Timo, miks mitte mobiilsed reklaamid või need, mis desktopil paremal pool vilguvad? Samad küsimused olid ka mul endal ning otsustasin neid testida.

Eesmärgiks oli levitada e-raamatut ja saada vastu e-posti aadresse. E-raamatu maandumisleht oli selline: http://www.sisujadisain.ee/sisuturunduse-eraamat.

Teadupärast sisetunne turunduses suurt midagi ei maksa ja loevad ainult numbrid, sellepärast hakkasingi katsetama.

Olin juba pikemat aega kasutanud Facebooki uudisvoo reklaame (nii enda kui klientide projektide raames), mis ilmuvad ainult desktopil ehk neid näidatakse inimesele, kes käib Facebookis arvuti, mitte mobiili kaudu. Otsustasin seda sel korral samuti teha ning põhjendusi oli minu jaoks mitu.

  • Need püüavad pilku, kuna neil saab kasutada suurt visuaali.
  • Neile mahub palju teksti ehk teemat saab hästi selgitada.
  • Need ilmuvad kasutaja uudisvoos nagu postitused (ei tundu reklaamidena).
  • Desktopi kasutaja kipub tegema meie poolt soovitud tegevust parema meelega kui mobiili kasutaja.
  • Klikkide hinnad olid sel korral 0,4–1 €. Vaatasin ka mõne varasemalt tehtud reklaami andmeid, ja seal olid hinnad 0,1 € kanti ja isegi alla selle.

Kratsisin kukalt ja ei saanud aru, mis seekord teisiti on.

Kaevusin andmetesse ning leidsin, et madala klikihinnaga reklaamidel on valitud näitamiseks automatic placement ehk siis Facebook ise otsustab millistel seadmetel ja keskkondades reklaami näidatakse. Pikemalt saab lugeda Facebooki enda lehelt.

Ma polnud sellesse varem niimoodi süvenenud ja silmad läksid põlema. Otsustasin põhjalikumalt testida.

Sõnumi ja visuaali jätsin samaks ning tegin kokku 24 reklaami. Iga viimne kui link oli märgistatud, erinevus oli vaid sihtimises.

Kasutasin nelja varianti.

  1. Automatic placements – Seal hulgas on ka Facebooki poolt omatavaid muid veebilehti/mänge, kus su reklaami näidatakse.
  2. Facebooki uudisvoo reklaam (desktopi kasutajatele)
  3. Facebooki mobiilne reklaam (ainult Facebooki enda keskkonnas)
  4. Facebooki paremal poolel asuv reklaam (desktopi kasutajatele)

Ja tulemused:

Automatic placements

Kulu 268,87 €
Klikke 1571 (mobiilist 1452)
Kliki hind 0,17 € ehk väga soodne
Saadud e-maile 57

E-maili hind: 4,71 €

Facebooki uudisvoo reklaamid desktopi kasutajatele

Kulu 81,87 €
Klikke 157
Kliki hind 0,52 €
Saadud e-maile – 152

E-maili hind hind: 0,53 €

Facebooki uudisvoo reklaamid mobiili kasutajatele

Kulu 62,12 €
Klikke 122
Kliki hind 0,51 €
Saadud e-maile 56

E-maili hind: 1,1 €

Facebooki parempoolsed reklaamid desktopi kasutajatele

Kulu 50,88 €
Klikke 101
Kliki hind 0,50 €
Saadud e-maile 7

E-maili hind hind: 7,2 €

Parima ja halvima tulemuse vahe oli koguni 13,6-kordne. Päris karm, eks ole?

Üllatas Facebookis väga halvasti toimiv parempoolne reklaam.

Automaatse paigutamise tulemuste üle ma ei imestanud, sest kui midagi on automaatset, siis võib oletada, et see on kindlasti hea Facebookile, aga ei pruugi olla hea sinu või minu tulemustele.

Positiivne oli näha, et inimesed teevad mobiili kaudu tegevusi küll, kuid desktopis on nende tegevuste hind sinu jaoks poole soodsam.

Järeldus: kliki hinnast on vaja kindlasti kaugemale vaadata. Soodsam klikk ei tähenda soodsamat lõpptulemit.

Nagu näha, siis katsetamine tasub ennast igal juhul ära. Tulevikus teen ja soovitan ka sul oma esimesed reklaamid Facebooki uudisvoos teha, ja seda just dekstopi kasutajatele. Kui need ammenduvad, siis otsin ja katsetan järgmisi variante.

SEO

Kui kirjutad kasutajatele häid tekste, mida nad päriselt loevad ning oled oma kirjutised vajalikele märksõnadele hästi ära optimeerinud, siis saad ka Google’i tasuta osas ilusti ettepoole ja oma kodulehele rohkem inimesi.

internetiturundus orgaaniline liiklus Timo Porval +372 5903 1467 Timo@lavii.ee

See võtab muidugi rohkem aega, aga pikas plaanis tasub sisusse panustada. Sama teeme ka meie ise.

Iga postituse checklist, mida jälgida, et SEO oleks hästi tehtud

  • Pealkirjas on märksõna sees ja võimalikult ees.
  • URL-s on märksõna sees (võimalikult ees) ja URL on lühike.
  • Märksõna esineb esimeses teksti lõigus.
  • Märksõna esineb mõnes alapealkirjas.
  • Meta title (max 70 tähemärki) sisaldab märksõna ja ideaalis ka sulgusid või numbreid.
  • Meta description (max 320 tähemärki) sisaldab märksõna.
  • Meta description on kirjutatud selliselt, et kasutaja sooviks otsingutulemusele klikkida.
  • Lehel on teistele lehtedele viitavaid linke
  • Märksõna esineb tekstis vähemalt 5 korral (või on käänetes/pööretes olemas).

Ka need faktorid mõjutavad SEO tulemusi.

  • Lingid sinu veebilehe suunal
  • Sisu, sisu, sisu
  • Google Rank Brain

Ja kui sa küsid, et mis elukas see Rank Brain on, siis tegu on Google tehisintellektiga, mis hindab seda, kuidas kasutajad sinu tekstiga ümber käivad. Ja mida ta siis täpsemalt jälgib?

  • Kui madal on Bounce rate.
  • Kui kaua inimesed lehel olid.
  • Orgaaniline CTR otsingutes. Ehk kui inimesed ei kliki otsingu tulemusel, siis sa kukud otsingutulemustes allapoole, ja kui klikivad, siis saad paremaid positsioone. Sellepärast ongi ülioluline metakirjeldusi ise kohandada.
  • Pogo-sticking.  Kas ma leian sinu lehelt, mida mul vaja oli, ja lõpetan otsimise või naasen Google’isse ja otsin edasi. See on märk sellest, kas inimesed leidsid sinu lehelt piisavalt sisu või mitte.

Siin on selle teema kohta üks kasulik video: https://www.youtube.com/watch?v=lyiikzjg9a0

Kui kümme aastat tagasi Henriga internetiturundusega tegelema hakkasime, saime Google’i osas kohe ühest asjast aru. Sellega ei tasu trikitada ja keskenduda tuleb külastaja kasule. See tähendab, et veebileht laeks kiirelt, külastajal oleks seal piisavalt huvitavat lugemist jne.

Kui sa soovid ennast SEO osas arendada, siis soovitan lugeda Brian Deani poolt kirjutatud Backlinko blogi. See on tõeliselt hea praktiline materjal, mida kasutan ka ise, et SEO detailidest rohkem teada ja aru saada.

Enda e-mailide list

Tegu on e-posti aadressidega, mille kasutajad on ise sulle andnud, mitte sa pole neid kusagilt ostnud. Viimasel juhul on tegu spämmiga.

Enda e-maili listi kasvatamine võtab küll aega, aga tulemus on seda väärt. Kui sellega õigesti ümber käid, siis on see otsekui ettevõtte põhivara.

E-mailide saamiseks paku inimesele midagi kasulikku vastu. Selleks võib olla e-raamat mõnel teda huvitaval teemal, tasuta videokursus või ligipääs mõnele muule materjalile.

Kui e-mail käes, siis suhte ehitamine alles algab.

Väärtuse loomisega tuleb jätkata, mitte lugejat müügipakkumistega oimetuks pommitada.

Näiteks Laviis kogume e-maile tasuta 34 nädalase e-kursusega “Kuidas oma veebilehest maksimumi võtta?”

Samm 10: Analüüsi ja paranda

Internetiturundus ei ole selline asi, mis saab ühel hetkel nii valmis, et sa võid selle täitsa ära unustada.

Kõik, mis sa alguses teed, on ikkagi hüpotees. Seni, kuni kasutajad veebilehele pole tulnud, ei tea sa, mis töötab ja mis mitte. Kui see on sulle selgeks saanud, viid parandused ellu ja vaatad uuesti, mis juhtub. Ja nii edasi.

internetiturundus analuus Timo Porval +372 5903 1467 Timo@lavii.ee

Mõned põhjused veel, miks internetiturundus kunagi valmis ei saa.

  • Sul on vaja linke, mis sinu veebilehele suunavad.
  • Sisu kirjutamine peab olema pidev.
  • Vastavalt kasutajate tagasisidele on vaja asju paremaks muuta.
  • Äri ja sina arenete. Teenuseid/tooteid tuleb juurde või kaob ära.
  • Tehnoloogiad muutuvad.
  • Pidevalt on vaja turundada ja luua e-raamatute/kampaaniate maandumislehti.
  • Sa loed psühholoogiaraamatuid ja saad aru, kuidas paremini müüvaid tekste kirjutada.
  • Olemasolevaid müügikanaleid on vaja optimeerida.
  • Tuleb katsetada uusi kohti, kust inimesed veebilehele tuua.
  • Kui otsustad alustada eksporti, siis on vaja tekstid sealsele turule kohandada, neid tõlkida jne.

Ja siit jõuamegi viimase sammu juurde

Samm 11: Turunda internetis pidevalt. Protsessid ja ressursid

Ettevõtte juht ja turundaja peavad tegema koostööd, et aru saada kas ja kuidas turundusse paigutatud raha tagasi tuleb. Kui arusaam on olemas, siis ei ole tavaliselt ka ettevõtja jaoks raske turunduseelarvet suurendada.

Protsesside paremaks sujumiseks tuleks osa lihtsamaid töid assistentidele või turundusabilistele delegeerida. Sel juhul peavad olema protsessikirjeldused ja checklistid paigas, sest kui peaks juhtuma, et mõni neist töölt ära läheb, läheb koos nendega ka sinu know-how ja töötajatesse investeeritud aeg.

Kui on olemas juhendid, on uuel inimesel pardale tulek kordades lihtsam ja sina ei pea nullist koolitama ega seletama hakkama.

internetiturunduse protsessid Timo Porval +372 5903 1467 Timo@lavii.ee

Olen ise viimase aastaga kirjutanud rohkem kui 150 lk juhendeid ja näen kui hästi investeeritud aeg see on. Teame ju kõik, et seda peaks tegema, aga julgustan sind nüüd päriselt peale hakkama, hoolimata sellest, kas oled ettevõtte omanik, turundusjuht või spetsialist.

Esimesed read on kõige raskemad, sealt edasi on tegu juba põneva mänguga. Ja kirjapandu ei ole ju kivisse raiutud. See on lihtsalt versioon 1, mida hakkad vastavalt tagasisidele tuunima ja täiendama.

Kokkuvõte internetiturunduse 11 sammu kohta

11 sammu, mis on vaja müügi suurendamiseks läbi teha, olid järgmised:

internetiturundus 11 sammu Timo Porval +372 5903 1467 Timo@lavii.ee

Samm 1: Defineeri oma ideaalne klient
Samm 2: Pane paika müügitrepp
Samm 3: Mõtle, kas ja kuidas sa eristud
Samm 4: Tee selgeks, mida sinu ideaalne klient Google’ist otsib
Samm 5: Mõtle läbi oma veebilehe struktuur
Samm 6: Loo vastavalt märksõnadele huvitavat sisu
Samm 7: Lase oma veebilehele korralik disain ja kood teha
Samm 8: Pane oma veebilehe mõõdikud paika
Samm 9: Too inimesed veebilehele
Samm 10: Analüüsi ja paranda
Samm 11: Turunda internetis pidevalt. Protsessid ja ressursid

Ja nüüd ruttu-ruttu loetut praktikasse rakendama, sest ainult nii on sellest maksimaalselt kasu. Pane midagigi kohe käiku. 😉

Meeldis ja oli kasu?Anna sellest märku ja jaga ka sõpradele

Sul on võimalus liituda meie 34 nädalase uudiskirjaga, kus seletame igal kolmapäeval ühte kodulehe ja turundusega seotud teemat ning anname praktilisi näpunäiteid asjade paremaks tegemiseks.

Timo PorvalTurundusstrateeg

Timo on internetiturunduse entusiast, kellele meeldib mõelda projektide suurt pilti ja seda, kuidas kliendi ärile sellest võimalikult palju tulu tuleks. Turundusideedes keskendub ta alati suurele kasutajate kasule. Lemmikteemad, millega kliente aidata, on digiturunduse strateegia, veebilehtede tulemuslikkuse parandamine ja müügimudelite leidmine.

Tel: +372 5903 1467
E-mail: timo@lavii.ee

Henri PalmarTurundusstrateeg

Henri silmad lähevad põlema siis, kui jutt läheb turunduses numbritele ehk kõigele sellele, mida saab konkreetselt mõõta. Tema lemmikteemad, millega kliente aidata, on Google Adwords, Remarketing ja Google Analytics. Temaga vesteldes kuulete kindlasti palju turunduses kõige olulisemat fraasi „tulu/kulu suhe“.

Tel: +372 512 7838
E-mail: henri@lavii.ee