mis-ohud-varitsevad-sind-odava-veebilehe-juures
14

Soodne veebileht, saa teada, mis ohud sind varitsevad. Aitan sul kokku hoida närvirakke, tunde ja eurosid.

Timo PorvalTimo Porval

Kas oled mõelnud sellele, et odaval veebilehel võib olla su ärile samasugune mõju nagu McDonaldsi einel on su tervisele? Sealne eine ei ole küll kokakunsti tippsaavutus, kuid on söödav, ning mis olulisem – kiire ja odav. Soodsa veebilehe puhul on saiaks ja friikartuliteks odav kujundus (0–50 €), mõned laused sisu ja ongi valmis! Ettevõtja või turundajana mõtled, et jälle on üks mure laualt läinud. Puhas võit! Või kas ikka on? Kuidas odav veebileht su äri tervist tegelikult mõjutab?

Enne kui teema juurde lähen, tahan tuua sinuni kaks mõtet.

Esimese mõtte sain 2010. aastal raamatust „Ready, Fire, Aim”: ettevõtlus on etapiline ja igas etapis on omad konkreetsed väljakutsed, mis nõuavad vastavaid tegevusi.

Sama põhimõte kehtib ka veebilehe puhul. Kui sul on ettevõtte alustamise faasis vaja oma ideed alles testida, tuleb alguses keskenduda otsemüügile ja veebileht võibki olla mõnele valmis template’ile või platvormile (Voog, Wix vms) ise valmis nokitsetud.

Selles etapis ma ei näe, et sul oleks mõtet investeerida tuhandeid eurosid veebilehte (kindlasti on erandeid). Esialgu on vaja minna päriselt väljakule mängima – müüma, ja seda selleks, et saada aru, mis on su ideel, tootel või teenusel hästi või halvasti. Saad neid asju hakata ka veebilehele kirja panema ja sel hetkel hakkabki veebileht juba vaikselt müügimeheks muutuma.

Mida rohkem areneb su äri ja mida rohkem investeerid sa mujale, seda rohkem on vaja hakata investeerima ka veebilehte, sinu 24/7 müügimehesse.

Mida rohkem areneb su äri ja mida rohkem investeerid sa mujale, seda rohkem on vaja hakata investeerima ka veebilehte, sinu 24/7 müügimehesse. Mida rohkem investeerida, seda paremaks ta saab, aga seda juhul, kui teha temaga õigeid asju.

Teine mõte on see, et ettevõte on oma olemuselt kolme jalaga taburet. Need kolm jalga on:

  1. turundus-müük;
  2. tootmine;
  3. finants ja administreerimine.

Ükski jalgadest ei ole teistest parem, sest kui üks neist on puudu, siis taburet püsti ei seisa. Sama on kõikide ettevõtetega – kui üks „jalgadest” ei tööta korralikult, siis ettevõte ei toimi.

Kõigisse neisse on vaja investeerida. Olen käinud tänaseks päris paljudes tootmistes ja vaadanud masinaparke, mis on sadade tuhandete või mitmete miljonite eurode eest ostetud. Ja kui mulle öeldakse, et veebilehe eelarve on paar tuhat eurot, tekib minu peas nõutus. Asjad on natuke proportsioonist väljas, eks?

Tegelikult ongi tegemist teadmatusega, kas ja kui palju hea veebileht võib müügile kaasa aidata ja mida tegelikult odav veebileht endaga kaasa tuua võib.

Tegelikult ongi tegemist teadmatusega, kas ja kui palju hea veebileht võib müügile kaasa aidata ja mida tegelikult soodne veebileht endaga kaasa tuua võib. Aitan selgitada ja sinu raha, aega ja närvirakke kokku hoida, nagu ka pealkirjas lubasin.

Kõigepealt tuleks võrrelda kahte (või enamat) pakkumist ja uurida täpsemalt, mis neis sisaldub või ei sisaldu. Kui võrdled pakkumisi sisu põhjal, siis võid näha, kelle hind on öeldud läbimõtlematult, ja kes on asjasse süvenenud ja võtab vaevaks asju ka kliendile selgitada.

Paraku ei ole kahe veebilehe pakkumise võrdlemine sama lihtne nagu toidupoes Alma või Tere piimapaki võrdlemine.

Piima puhul on lihtne hinna kasuks otsustada, sest maitse on ju põhimõtteliselt sama. Vähemalt kunagi minu jaoks oli. Kahel pakil on brändist ja tootmisest tulenevalt väike hinnaerinevus ning valik tehakse selle järgi, kelle toodet ollakse harjunud kasutama, kas sobib kilepakk või papist torbik ja kas eelistatakse eestimaist või pole see oluline.

Miks on veebilehtede puhul asi siis nii keeruline?

Lühike vastus: detailiderohkus ja inimeste erinev arusaam tööst. Puudub üks ja arusaadav standard, mis oleks mõistetav kõigile, ja ainuõigeid vastuseid ei ole.

Klient arvab, et veebitegija jaoks ei ole vahet, kas kasutatud on kahte või nelja keelt või kas see või too vidin on lisatud või mitte. Veebitegija jaoks on vahe mõistagi olemas – ja ongi konflikt käes. Oleme loomulikult seda ka ise läbi teinud, sellepärast oskamegi sellest rääkida.

Protsessi lihtsustamiseks tasub veebilehe tegemine jagada nelja etappi:

  1. eesmärgid, analüüs ja struktuur;
  2. disain;
  3. programmeerimine;
  4. analüüs.

Iga uus etapp eeldab, et eelmises on tellija ja tegija jõudnud ühisele arusaamale. Kolmandas etapis on väga raske esimeses etapis paika pandud asju muutma hakata.

Kui aga selline soov siiski tekib ja lähteülesanne oluliselt muutub, siis loomulikult tõusevad ka kulud. Meile meeldib Laviis öelda, et meil pole varjatud kulusid, kui tellijal pole varjatud töid.

Järgmiseks selgitan, mis võib juhtuda, kui valik tehakse kõige odavama hinna alusel. Need ei ole pastakast välja imetud asjad, vaid juhtumised minu tuttavatega, meie koostööpartnerite ja klientidega või pärit päringutest, millega on meie poole pöördutud.

 

Ilmajäämine suuremast müügitulust

See kulu on selles nimestikus kõige olulisem, sest enamasti on see kõige suurem, aga paraku ka varjatud.

Kõige hullem on see, kui odav veebimees ei pane veebilehele külge Google Analyticsit, mille abil tulemusi üldse mõõta ja jälgida saaks.

Enamasti on tema huvides teha lihtsalt veebileht valmis, samas kui sinu huvides on see, et sul oleks veebileht, mis toob reaalset tulu.

Toon siia juurde näite. Näiteks müüd sa toodet, mille hind on 200 €, ja tead, et iga kolmas veebipäring läheb müügiks. Lisaks eeldame, et 1000 külastajast kuus teevad kehva veebi puhul päringu 9, aga hea veebilehe puhul 27.

Niisiis, vahe on kolmekordne (enamasti palju suurem). Seega kehva veebilehega teenite 600 € kuus ja paremaga 1800 € kuus. Aastane vahe on 7200 vs 21 600 € (kaotus 14 400 €).

Tasub mõelda, kas mõne tuhande eurone kokkuhoid oli mõistlik või mitte.

Niisiis, vahe on kolmekordne (enamasti palju suurem). Seega kehva veebilehega teenite 600 € kuus ja paremaga 1800 € kuus. Aastane vahe on 7200 vs 21 600 € (kaotus 14 400 €).

Tasub mõelda, kas mõne tuhande eurone kokkuhoid oli mõistlik või mitte.

Samuti ei osata odava veebi puhul öelda, kust päringud tulevad. Seega võime summale lisada ka pimesi tehtavad turunduskulud, mis peaksid olema tegelikkuses investeeringud.

Kui jutt juba turunduskuludele läks: näiteks tehes 2000 eurose raadioreklaami, muutub kehva veebilehe puhul klientideks 1% külastajaist, parema puhul 3%.

Protsendiliselt tundub vahe väike, aga tegelikult: saamaks soovitud arvu kliente, peate kehvema veebilehe puhul panema reklaamile 6000 eurot ja parema puhul vaid 2000. Ja nii on kõikide turundusinvesteeringutega. Seega tuleb aru saada, kust on mõistlik raha kokku hoida ja kust mitte.

 

Tegija kaob ära ja sellega kaasnevad kulud

Kes on kõige odavam tegija? Suure tõenäosusega IT-huviline üliõpilane/vabakutseline, kes teeb oma esimesi töid. Tal on vaja portfooliosse midagi saada, et järgmistele juba mõistliku hinnaga müüa. Kust ma seda tean? Oleme ise algusaegadel täpselt samas seisus olnud.

On tõenäoline, et kuna ta ei oska ette näha, kuidas ja kui palju tuleb kliendile asju selgitada (kellele ei ole see igapäevatöö ja kes ei peagi nendest asjadest kõike teadma), kaasneb sellega frustratsioon ja töö võib jääda poolikuks.

Oled selleks hetkeks investeerinud juba energiat ja aega, ent alustada tuleb otsast peale, sest vana tööd ei pruugi keegi üle võtta.

Loomulikult võib juhtuda, et leiad tõelise entusiasti ja teemanti ning kõik sujub. Olles täna rohkem kui 20 inimesega koostööd proovinud ja asju arutanud, võin öelda, et sellise leiu tõenäosusprotsent on 5–10.

Niisiis tuleks mõelda, kas 90–95% ebaõnnestumise risk on mõistlik või mitte. Pingelistes olukordades kipuvad inimesed ära kaduma. Ja siis põrkud järgmise probleemiga.

 

Odav tegija võib arendada oma platvormile (millega kaasneb turvarisk, lisaks oht, et vajaduse tekkides ei võta keegi seda tööd üle). Kui kasutatakse levinud platvormi, võib kood olla soperdis.

veebilehe turvariskIT-maastikul on üks kena ütlus: igal IT-mehel on oma sisuhaldus ehk CMS, mille peale veebileht on ehitatud. Ta on selle loonud, et veebileht võimalikult kiiresti püsti panna. Mida kiirem on töö, seda kõrgem on tema jaoks tunnihind. Vahel on see mõistlik lahendus, enamasti aga mitte. Miks?

Kui areneb äri, oleks vaja arendada ka veebilehte. IT-kutt ei pruugi aga olla sellest huvitatud, sest ta peab suhteliselt väikese raha eest tegema palju tööd, mida ta pärast kuhugi müüa ei saa. Tulemuseks on see, et ta pole nõus seda tegema.

Kuna kood ja loogika on igal mehel oma sisuhaldust arendades erinev (nagu käekirigi), siis ei taha keegi sellist lahendust üle võtta ja klient ongi taas kord hädas.

Parematel juhtudel kasutab see mees WordPressi, Drupalit või Joomlat, mis on avatud platvormid ja millele leidub kindlasti ka teisi arendajaid peale tema.

Aga nii nagu maju saab ehitada erinevalt, kuigi peale vaadates mingit vahet ei ole (neli seina, aknad ja katus), nii on ka veebilehtedega. Saab ehitada korralikult ja saab jama kokku keerata.

Aga nii nagu maju saab ehitada erinevalt, kuigi peale vaadates mingit vahet ei ole (neli seina, aknad ja katus), nii on ka veebilehtedega. Saab ehitada korralikult ja saab jama kokku keerata.

Oleme ise erinevate programmeerijatega töötades seda kogenud. Ja koleda käekirjaga tööd ei soovi samuti keegi üle võtta ja edasi arendada. Meie oleme ise samuti väga-väga skeptilised kellegi vanade lahenduste edasiarendamise suhtes, kui ei tea, kes on need teinud. Ja kurb on kliendile öelda, et meie seda ei tee, sest see läheks kallimaks kui nullist uue tegemine.

Sellepärast arendamegi ise veebilehti oma ala parimate tehniliste partneritega ning enim levinud platvormile nagu WordPress. Niisiis – sulle on oluline, et sa ei jääks arendajast sõltuvusse. Konkreetne äriline risk.

 

Edasiarenduse võimalused piiratud teadmiste tõttu

Kui tegu on noore tegijaga, siis asja edasi arendades võib juhtuda, et teadmistest jääb lihtsalt puudu. Ja taaskord teie äri ei saa edasi liikuda.

 

Varjatud kulud ehk pakkumine võidetakse küll odava hinnaga, ent lõpuks kruvitakse hind üles

Oleme kohanud turul ka selliseid pakkujaid, kes teadlikult ajavad hinna hästi odavaks. Nad lubavad teha ulmelisi asju ja tulemuseks on see, et õige pea tuleb iga väiksema asja eest päris korralikke summasid maksma hakata.

Sellepärast tulekski ka uurida, mis on edasised arenduskulud, ja selgeks teha, mida esialgu lubatu eest täpselt saab.

 

Odavam tegija teeb seda, mida tellite (kuigi see ei pruugi alati teie ärile kõige parem lahendus olla)

Nii saab töö kõige kiiremini valmis ja kliendi ideedele vastu ei vaielda. Kuid kuna veebilehe eesmärk on parandada kliendi firma müügitulemusi, on väga oluline, et see toetaks tema ärilisi eesmärke.

Kui tegu on ühe mehe bändiga, kus üksi tehakse internetiturundust, disaini ja veebilehe koodi, siis ei ole võimalik (vähemalt ma pole veel sellist multitalenti kohanud), et sealt tuleb suurepärane tulemus.

Vaja on veebilehe tiimi, kes tõesti oskab su äriga päriselt kaasa mõelda ja seda kasvatada. Veebilehe investeering peab ju kajastuma lõpuks käibe ja kasumi kasvus.

Nüüd on sul ohtudest konkreetsem pilt ees ja oskad neid ka paremini vältida. Minu soov ei olnud sind mitte kuidagi hirmutada, vaid et sa oskaksid paremini riske hinnata ja teha paremaid otsuseid.

Otsuseid, mis aitavad rohkem teenida, vältida tuulde lastud eurosid ja aega ning asjata kulutatud närvirakke. Vahel on tõesti teadmatus õnnistus, aga mitte äris.

Meeldis ja oli kasu?Anna sellest märku ja jaga ka sõpradele

Timo PorvalTurundusstrateeg

Timo on internetiturunduse entusiast, kellele meeldib mõelda projektide suurt pilti ja seda, kuidas kliendi ärile sellest võimalikult palju tulu tuleks. Turundusideedes keskendub ta alati suurele kasutajate kasule. Lemmikteemad, millega kliente aidata, on digiturunduse strateegia, veebilehtede tulemuslikkuse parandamine ja müügimudelite leidmine.

Tel: +372 5903 1467
E-mail: timo@lavii.ee

Henri PalmarTurundusstrateeg

Henri silmad lähevad põlema siis, kui jutt läheb turunduses numbritele ehk kõigele sellele, mida saab konkreetselt mõõta. Tema lemmikteemad, millega kliente aidata, on Google Adwords, Remarketing ja Google Analytics. Temaga vesteldes kuulete kindlasti palju turunduses kõige olulisemat fraasi „tulu/kulu suhe“.

Tel: +372 512 7838
E-mail: henri@lavii.ee