Kodulehe optimeerimine
5

Uue kodulehe optimeerimine kasutajate ja otsimootorite jaoks

Henri PalmarHenri Palmar

Jätkan oma esimeses postituses välja toodud kodulehe tegemise sammude lahti kirjutamist. Eelmisel korral kirjutasin (potentsiaalsete) klientide intervjueerimisest, nüüd võtame ette järgmise sammu ehk sealt saadud sisendi struktureerimise selliselt, et seda saaks hakata struktuuri/kasutajateekondade ja disaini planeerimisel kasutama.

Oluline ei ole siinjuures täpne tööriist, mida kasutad, vaid tulemus, kus iga küsimuse ja probleemi taga on sobiv lahendus ning sa tead täpselt, mis teemadel sul on vaja sisu kokku kirjutada või hankida. Meie kasutame selle jaoks harilikult Exceli tabelit, kus on ette valmistatud tulbad töö lihtsustamiseks.

Sammud, mida teeme:

  1. Koondame ja prioritiseerime potentsiaalsete klientide hirmud ja küsimused
  2. Selgitame välja, kuidas saame neile kõige paremini vastata ehk milliseid numbrilisi näitajaid meil vaja on, mille kohta peame pikemalt kirjutama ning milliseid klientide tagasisidesid küsima
  3. Teeme märksõnade uuringu, et kirjutatud sisu ka võimalikult hästi leitav oleks

Vaatame kõik olulised osad eraldi üle.

Potentsiaalse kliendi hirmud ja küsimused

Kõik algab korralikest algandmetest. Seetõttu võtame ette kõikide intervjuude märkmed ja kokkuvõtted ning tekitame nimekirja vestlusest läbi käinud küsimustest ja hirmudest, mis kasutaja peas enne otsuse tegemist olid. Ei ole vahet, kui oluline või väheoluline see sel hetkel tundub, kõik läheb kirja.

Kui kõik on kirjas, koondame sarnased kokku ning järjestame prioriteetsuse alusel – kõige olulisemad on ikka need, mida kõige rohkem mainiti. Kui hiljem on vaja prioritiseerida ka lahendusi lehel („kõik on ju oluline“), siis aitab klientide küsimuste tähtsusjärjekord asju ka enda jaoks põhjendada.

Meie peamine ülesanne ongi leida üles kõige enam korratud küsimused ja hirmud, sest nendele tuleb tulevasel kodulehel vastata nii põhjalikult ja mitme nurga alt kui võimalik.

Kuidas nendele hirmudele ja küsimustele vastame

Järgmine loogiline samm on hakata kõikidele neile hirmudele ja küsimustele vastuseid välja mõtlema. Näiteks ühe teenuseettevõtte puhul olid kaks kõige olulisemat küsimust:

  1. Kas asja aetakse seaduslikult?
  2. Kuidas on tänased töötajad firmaga rahul (kui firma kohtleb oma töötajaid hästi, teevad viimased ka tööd paremini)

Järelikult olid kaks meie esimest ülesannet teha nende puhta makseajaloo kontrollimine võimalikult lihtsaks kohe nende kodulehelt ning tuua välja klientide asemel hoopis töötajate tagasisided ettevõtte kohta.

Teisel juhul tõid intervjueeritavad välja, et ettevõtte juhtide antud pikad intervjuud (podcastid) on nende jaoks olnud kõige paremad müügimehed, ent kodulehel ei olnud nende kohta mitte ühtegi viidet ega linki. Ehk on aeg need nii välja tuua, et need mitte kellelegi märkamata ei jääks.

Vahel tuleb aga minna rohkem süvitsi ning kirjutada oma lahenduste eripäradest pikemalt, et võrdlemine konkurentidega lihtsamaks muutuks. See aitab tõsta lehe leitavust (kui iga olulise märksõna jaoks on eraldi sisuleht) ning võimaldab lugejal paremini aru saada, kas ja kui palju te asjast tegelikult teate. Mida kallim toode, seda enam võtavad inimesed aega süveneda.

Mõnele küsimusele, eriti kui need on intervjuudes väga läbivad, võib ja peakski olema mitu erinevat vastust – nii lühemalt kui pikemalt. Tuleb meeles pidada, et kodulehe külastajad ei loe veebi nagu raamatut, vaid keskenduvad teatud elementidele. Seega ei tee kõige olulisemate asjade kordamine erinevates kohtades halba.

Numbrid, millega saame oma väiteid tõestada

Halvad on igasugused ebamäärased „me oleme kõige kiiremad ja paremad“ väited. Need ei aita mul teid kuidagi paremini teistega võrrelda. Võrreldavust aitavad tekitada aga numbrid, millega on võimalik anda edasi kasutaja jaoks olulisi väärtusi.

Numbrid mõjuvad ka alateadlikult usaldust tekitavalt. Näiteks võrrelge kahe järgneva lause mõju iseendale:

  1. Enamik arste soovitab ravimit X.
  2. 87% arste soovitab ravimit X.

Ehk nüüd tuleks võtta ette uuesti nii küsimuste/hirmude tulp kui ka vastuste tulp ning mõelda välja, kus ja milliseid numbreid saame kasutada, et sellega anda kiiresti kasutajale vastuseid või tekitada usaldust.

Näiteks:

  • Selle asemel, et öelda, et oleme kõige kiiremad, saad öelda, et reageerime tunni ajaga või kaup jõuab tellijani juba kahe päevaga.
  • Selle asemel, et öelda, et oleme kõige suuremad, too välja tehtud projektide või töötajate arv.
  • Selle asemel, et öelda, et oleme kõige paindlikumad, too välja eritöödena tehtud lahenduste arv.
  • Selle asemel, et öelda, et oleme palju teinud, too välja tehtud tööde arv (võimalusel näiteks ruutmeetrites)

Tagasisided

On asju, mida ei saa alati ise kirjutada ja ka numbritega öelda. Siin tulevad abiks klientide tagasisided. Kellegi teise öeldud head sõnad on alati paremad kui iseenda kohta öeldud sõnad. Ilmselgelt peavad tagasisidet olema reaalsed, täisnimede ja piltidega, et vajadusel saaks potentsiaalne klient neid kontrollida.

Hea uudis on see, et tagasisidesid on võimalik suunata. Ära küsi kõikidelt alati täpselt samu küsimusi. Kui sul on vaja lehel näidata, et te olete kiired, aga ei saa seda numbriga tõestada, siis küsi klientidelt, kellega koostöö sujus kiiruse kohapealt eriti hästi, tagasisidena just nende rahulolu teie kiirusega.

Teistelt saad küsida rahulolu teie paindlikkusega või hindadega või kvaliteediga – püüa katta võimalikult palju erinevaid tahkusid.

Kuna tagasisided ei pea kodulehel olema alati koondatud ühte kohta, saad neid kasutada just seal, kus kellegi teised sõnad on su enda väidete toetamiseks vajalikud.

Märksõnade uuring

Struktuuri seisukohalt on väga oluline ka märksõnade uuring ning arusaamine, et iga olulise märksõna kohta peab olema ka eraldi sisuleht. Näiteks kui sinu toote/teenuse hinda otsitakse palju, peab sul olema eraldi leht „[toode/teenus] hind“ ning seal olema põhjalikult koos usalduselementidega seletatud, miks teie hinnad on just sellised nagu nad on.

Või kui otsitakse tihti toodete/teenuste kohta käivaid pilte märksõnaga „[toode] pildid“, ei ole mõtet oma lehe URL-is ja pealkirjas kasutada sõna „galerii“.

Selgita välja kõik olulised märksõnad, millega potentsiaalsed kliendid kodulehele jõuda võivad, ning mõtle iga selle märksõna taha välja üks konkreetne teema, mis oleks lugejale võimalikult kasulik.

Kodulehe optimeerimiseks vajaliku sisu kaardistamine

Nüüdseks peaks sul olemas olema tabel järgnevatest asjadest:

  • Sinu potentsiaalse toote/teenuse kasutaja peamised hirmud ja küsimused ning nende vastused
  • Sinu ettevõtte numbrilised näitajad, mida saad usalduse tekitamiseks kasutada
  • Nimekiri klientidest, kellelt pead tagasisidet küsima (ja millist)
  • Nimekiri pikematest teemadest (min 700 sõna), millest pead oma kodulehel leitavuse ja usalduse tekitamiseks kirjutama

Kindlasti panid juba tähele, et kõik see on lisaks nö tavapärasele sisule, kus pead oma tootest/teenusest detailsemalt kirjutama ning tooma välja selle eeliseid võrreldes teiste sarnaste toodete/teenustega.

Järgmistes postitustes kirjutan, kuidas kõiki neid elemente omavahel kokku sobitama hakata ning mida ja kuidas sisu kirjutamisel veel tähele panna.

Meeldis ja oli kasu?Anna sellest märku ja jaga ka sõpradele

Timo PorvalTurundusstrateeg

Timo on internetiturunduse entusiast, kellele meeldib mõelda projektide suurt pilti ja seda, kuidas kliendi ärile sellest võimalikult palju tulu tuleks. Turundusideedes keskendub ta alati suurele kasutajate kasule. Lemmikteemad, millega kliente aidata, on digiturunduse strateegia, veebilehtede tulemuslikkuse parandamine ja müügimudelite leidmine.

Tel: +372 5903 1467
E-mail: timo@lavii.ee

Henri PalmarTurundusstrateeg

Henri silmad lähevad põlema siis, kui jutt läheb turunduses numbritele ehk kõigele sellele, mida saab konkreetselt mõõta. Tema lemmikteemad, millega kliente aidata, on Google Adwords, Remarketing ja Google Analytics. Temaga vesteldes kuulete kindlasti palju turunduses kõige olulisemat fraasi „tulu/kulu suhe“.

Tel: +372 512 7838
E-mail: henri@lavii.ee