“Turunduse eesmärk on mõista oma klienti nii hästi, et toode või teenus müüb end talle ise.” Peter Drucker
Brit Mesipuu - Milos reklaam, tegevjuht ja koolitajawww.milos.ee/kasulik/
Olin mitmeid aastaid tagasi ise kliendi rollis ehk siis otsisin agentuure, kellega koostööd teha. Tuleb tunnistada, et kuna turunduse eelarve on enamus firmade jaoks alati kitsaskoht, ei olnud ka mul vabad käed laveerimiseks. Ikka tuli otsida (kõige) odavamat. Ja mis tihtipeale oli tagajärjeks – (kõige) odavam, loe: igavam/kulunum, kampaania.
Seega soovitan soojalt, ära keskendu ainult hinnale. Jah, me peame olema realistid, et eelarve ikka välja kannatab, kuid puhtalt soodsaimat tehingut taga ajades saad ka vastava väärtusega teenuse osaliseks. Näiliselt teed justkui turundust, kuid tegelikult suur potentsiaal on kasutamata ja tihtipeale loobid sedasi vaid raha tuulde.
Minu poole pöördub sageli ettevõtjaid, kes töötavad ka ise pere-ettevõttena, neile meeldib samastumistunne. Samas on palju firmasid, kelle jaoks on parim lahendus rohkete töötajatega agentuur. Seega uuri, tutvu, küsi – vaid nii saad välja selgitada endale sobivaima.
Sinu eesmärk on leida turundusagentuur, kes tegutseb samal põhimõttel – õpib tundma sinu toodet ja klienti, ning oskab nende teadmiste abil sulle rohkem kasumit tuua.
Turundusagentuuri valik peab olema hoolega läbi kaalutud, sest vale partner on otsekui pomm su jala küljes, mis lõhub juba tehtud töö ja kahjustab su mainet. Õige partner seevastu rikastab sinu äri oma teadmiste ja kogemustega ning viib ettevõtet edasi rohkem, kui sa oleksid osanud arvata.
Laviil on ette näidata edukas koostöö Hansapostiga, kus suutsime 2 aastaga 500 000 eurose kuukäibe kahekordistada. Hansaposti reklaamieelarve jäi seejuures samaks. Olen siiani tänulik Taavile, Urmasele ja Marikale, et nad aastaid tagasi meid usaldasid. Testisime, õppisime ja arenesime kõik koos väga palju.
Selleks, et sina saaksid endale sobiva turundusagentuuri valida, olen kirja pannud 17 kriteeriumit, mida valiku tegemisel arvesse võtta.
1. Agentuuri fookus
Millele sinu potentsiaalne agentuur keskendub ja milles nad parimad on? Heale disainile? Loovatele lahendustele? Innovaatilisele lähenemistele? Vingele brändiloomele? Ägedatele äppidele? Targale strateegiale? Klientide toomisele?
Nendel kõigil on oma väärtus ja koht. Aga kui sinu sooviks on saada rohkem kliente, pead kindlaks tegema, kas nad on võimelised sind aitama, või on nende teenuse sisu tegelikult midagi muud.
Turundusagentuur võib teha sulle kiire ja ägeda kodulehe, aga kas see ka müüki tooma hakkab, on iseasi.
Mõtle, mida sul äriliselt vaja on ja vaata vastavalt sellele pakkujate hulgas ringi.
2. Konkreetsed ärilised tulemused
Kui otsid turundusagentuuri, kes oskaks sulle ärilist tulemust tuua (käivet, kliente, kasumit, mitte jälgijaid, reach’i jt pehmeid mõõdikuid), siis küsi või vaata nende veebilehelt, milliseid tulemusi nad on oma klientidele toonud.
Mõned küsimused, mida sa kohtumisel kasutada saad:
- Kas te saate tuua 5 näidet klientide kohta, kelle käivet te olete kasvatanud?
- Milline oli olukord enne ja mida te käibe tõstmiseks tegite?
- Kas oskaksite meie käivet samamoodi kasvatada?
- Millele te keskenduksite?
3. Turundusagentuuri tegutsemise aeg või tiimiliikmete kogemused
Kui sa tellid endale maja või valid hambaarsti, siis kas eelistad kogemustega ettevõtet või võtad riski ja valid tegija, kes on vaid paar maja ehitanud või hammast remontinud?
Turundusagentuuri valikuga on sama lugu.
Loomulikult võivad uuel tegijal olla põnevad ideed ja lähenemised, aga kas see ka äriliselt ära tasub, on iseasi. Vahel võib risk ennast õigustada, aga mina valiksin päris rohelised tegijad siis, kui nende paadis on ka mõni kogenud spetsialist.
Rohkem kui kümne tegutsemisaasta sisse on jäänud palju õppetunde ja kogemusi, mille on kinni maksnud nii meie ise kui meie kliendid.
4. Kogemus erinevatest sektoritest
Digiturunduse lähenemised, mis töötavad ühes äris, ei pruugi töötada teises. Olen seda mitu korda omal nahal kogenud. Loomulikult oleme kinnitust saanud ka mõnele universaalsele mudelile, aga tavaliselt on ka neid vaja peenhäälestada.
Mida rohkemate ärivaldkondadega on turundusagentuur kokku puutunud, seda suurem on tõenäosus, et nad oskavad aidata ka sind. Nad võivad anda sulle näiteks mõne teisest sektorist pärit vaatenurga või uusi kontakte, kellega sa saaksid koostööd teha.
Iga kord kui ma potentsiaalse kliendiga kohtun, mõtlen, kes saaks talle minu kontaktivõrgustikus veel abiks olla. On selleks mõni kogemustega ettevõtja, hea disainer, copywriter, eksportija, videomees, podcasti-guru vm tegija. Ja seda hoolimata sellest, kas temast saab Lavii klient või mitte.
5. Pädevus
Aastaid tagasi saadeti meile veebilehe disain, millele meie pidime WordPressi külge panema. Disainil oli ainult üks tilluke puudus – sellele oli unustatud menüü teha. Jah, veebilehe oli kujundanud trükiste disainer.
Kui sa vajad digiturunduse alast abi, vali digiagentuur või turundusagentuur, kes on spetsialiseerunud digile. Ja kui sul on vaja teles või raadios pildis olla, siis vali reklaamiagentuur. Peamine, et sa oleksid veendunud, et sinu partner teab, mida ta teeb.
6. Turundusagentuuri enda veebileht
Kingsepp ja tema enda kingad… Selle vanasõna välja mõtlejale on tänulikud paljud veebitegijad, kelle enda koduleht korrast ära on. Enne kui meie veebileht värskendust sai, kasutasin seda vabandust ise kümneid kordi.
See ei peaks aga nii olema, sest kui ettevõte räägib, et teeb sulle head veebilehte ja ta enda oma ei ole korras, siis on see ikkagi minu meelest veidi kahtlane. Sama asi on sisuturunduse või e-maili turundusega.
Muidugi. Võib-olla ongi agentuuril nii palju tööd, et ei ole aega oma eesõuet korras hoida.
Samas ei suuda ma tõsiselt võtta ühtegi toitumisspetsialisti või treenerit, kes ei näi ise oma sõnade järgi tegutsevat. Walk the talk.
7. Tehtud tööd
Sellega on lihtne. Võta turundusagentuuri veebileht lahti ja vaata, kas leiad tehtud tööde rubriigi üles. Kui jah, siis vaata see rahulikult läbi. Kuidas tundub? Kas nende stiil võiks sulle sobida?
Äkki leiad sealt isegi mõnele sinu tuttavale tehtud töö. Kui nii, siis helista talle ja uuri, kuidas kogu protsess sujus ja kas ta julgeb neid tegijaid ka sulle soovitada.
8. Protsessid
Kuidas turundusagentuur oma tööd teeb? Milline roll on sinul kogu protsessis? Millised etapid on vaja läbida? Kõigile nendele küsimustele peab enne kokkuleppe sõlmimist vastused saama.
Võib-olla on protsess ära kirjeldatud turundusagentuuri veebilehel, aga kui pole, siis küsi see kohtumisel üle.
Oleme aastate jooksul õppinud, kui oluline on protsessi läbi mõtlemine heade tulemuste saavutamisel ja võimalike vigade vähendamisel.
9. Inimlik klapp
Pikaajalise eduka koostöö aluseks on see, et turundusagentuuri inimene meeldib sulle ja vastupidi. Pikaajaline on siin võtmesõna, sest mida rohkem agentuur sinu ärist aru saab, seda rohkem ta sulle väärtust luua oskab.
Kui sind juba esimesel kohtumisel midagi häirib, siis oleks naiivne loota, et see hiljem paremaks läheb, pigem vastupidi.
Kindlasti palu kohtumist inimesega, kes sinuga igapäevaselt või vastava projekti raames tegelema hakkab.
Need olid 9 esimest kriteeriumit, millega turundusagentuuri valimisel arvestada. Kui mõnda neist eirad, võib see sulle hiljem väga kulukaks osutuda.
Loe artikliseeria 2. osa siit. Räägin selles ülejäänud 8-st kriitilise tähtsusega kriteeriumist, millega arvestamine aitab ära hoida vale valiku ja võib säästa sulle suure hulga raha.
Uutele lugejatele… Kas sul on läbitud tasuta e-kursus “Kuidas oma veebilehest maksimumi võtta?”
Kui mitte, siis pane ennast kirja. 34 nädalat igal kolmapäeval saadan väärt sisu sulle e-mailile. Fookuse võtan järgmistele punktidele:
- Kuidas oma veebileht 24/7 automaagiliseks müügimeheks teha ja genereerida Sinu ettevõttele päringuid ja käivet
- Kuidas saaksid luua väärtust ja turundada ennast, ilma et kliendile midagi vägisi müüma peaks
- Kuidas veebileht, turundus ja müük ühtseks tervikuks siduda