kodulehe tegemise hind
14

Kodulehe tegemise hind: tasuta, 100, 1000 või 8000 eurot?

Timo PorvalTimo Porval

Kuidas saavad peaaegu ühe ja sama asja, mille koondnimeks on koduleht, hinnad nii palju erineda? Milline neist on õiglane hind ja kas õiglane on ikkagi lõpuks õiglane? Kas suurema summa küsijad on lihtsalt ahned või on selle taga mingi argumentatsioon? Kuidas ma pakkujatel vahet teen?

Sinugi peas võivad just sellised küsimused olla, kui asud kodulehte tellima ja kümnetest pakkujatest ühte välja valima.

Sellel teemal pani mind kirjutama ühes Facebooki grupis aset leidnud arutelu, mille pani käima ühe grupiliikme lihtne küsimus: mis koduleht maksab? Nagu ette kujutada võid, tuli vastuseid seinast seina. Mõned inimesed tegid teiste kallist hinda maha ning oli ka neid, kes hurjutasid soodsamate kodulehtede pakkujaid.

Annan oma vaatenurga ja selgituse kodulehe tegemise hindadele

Veebilehega on sama lugu nagu autoga – saad selle, mille eest maksad. Sa võid osta tutika baasvarustusega Lada Granta hinnaga 5364 eurot või soetada uue Audi A4 Limousine ning maksta selle eest 32 850 eurot. Esmapilgul tundub, et auto on auto: see käivitub (vähemalt esimesed 5 aastat), mõlemad on valged, rattad on all, rool küljes ning see sõidab punktist A punkti B.

Lada_Granta

Audi_A4_B9_LimousinePiltide allikas: Wikipedia

Pärast süvenemist ja proovisõite saad aru, miks üks masin maksab 6 korda rohkem kui teine. Täpselt samamoodi nagu erinevad üksteisest kaks autot, on erinevad ka kaks kodulehte. Asjaga lähemalt kokku puutumata ei pruugi sa vahest aru saada, mis on ka mõistetav, sest kodulehe tellimine pole just igapäevane asi.

Veebileht peab vastama ettevõtte arengule ning sellepärast peaks tellimise eelarvet ja kodulehe keerukust just sellest seisukohast vaatama. Käin üle erinevad võimalused vastavalt sellele, kas ettevõte alles alustab, on juba tegus ja tekkinud on piisav käive, et veidi paremat veebilehte lubada või kolmandaks, ettevõte on elujõuline ja korraliku käibega, kuid senine veebileht ei kasuta kõiki võimalusi ära ega too piisavalt müüki.

Faas 1. Mul on idee, kuid ma ei tea, kas see töötab

Selles etapis tavaliselt eriti kapitali ei ole, küll aga on kuhjaga aega ja tahtmist. Tänapäeval on palju häid võimalusi ise endale tasuta veebileht teha ja sellises olukorras olekski see mõistlik. Ei ole mõtet investeerida suuri summasid, kui ei tea, kas toote või teenuse järele üldse nõudlust on.

Selles faasis peaks enamik ettevõtja auru minema füüsilise (mitte online-) müügi tegemise ning turult tagasiside hankimise peale. Enne, kui internetis edukalt müüma õpid, pead seda suutma nagunii ka näost näkku teha.

Mõistlikud lahendused on:

a) Tasuta koduleht

Täitsa õigustatud on küsimus, et miks ma kellelegi üldse maksma pean, kui saan kodulehe ise lihtsasti ja ilma rahata püsti panna. Ega ei peagi, kui su vajadused ja soovid on väikesed.

Tee näiteks nii.

  • Registreeri domeen.
  • Rendi zone.ee-s virtuaalserver.
  • Telli themeforest.net tasuta kujundus.
  • Installi Zones ühe klikiga WordPressi sisuhaldus.
  • Liida teise teise klikiga tasuta kujundus.
  • Täida see kõik sisuga.

Ja ongi veebileht valmis. Kas see hakkab müüki tooma ja kas sa oskasid kõikide nüanssidega arvestada, on iseasi, aga veebileht kui selline on püsti. Päris tasuta see muidugi pole, sest arvestama peab ka oma aja- ja energiakuluga. Samas on ettevõtluse esimeses faasis neid kahte rohkem kui raha, seega on täitsa mõistlik seda teed tallata.

Lisaks on sul endal huvitav kodulehte teha ja nii saad selle maailma kohta teadmisi, mida hiljem võib vaja minna. Küll aga tasub meeles hoida, et alati saab paremini ja tegu on alguses ikkagi pigem mustandiga kui lihvitud müügimehega.

Kuidas labi sisuturunduse kliente juurde saada koolitus

b) Mõnisada eurot maksev koduleht

Siin on võimalusi juba veidi rohkem.

Esimesena tuleb meelde Tõnu Runneli ja tiimi poolt loodud Voog.com, mille standardpaketi kuutasu on alla 10 €. Saad oma kodulehe seal valmis teha ja aastane kulu on veidi rohkem kui 100 €.

Teine võimalus. Kuna oled nüüd valmis veidi raha investeerima, siis on sul võimalik appi võtta mõni tore freelancer. Eriti mõistlik lüke on see siis, kui tehniline pool sind ennast üldse ei huvita. Olen ise samasugune.

Ilmselt on sul veidi raha ka kujunduse jaoks arvestatud ning sealtsamast themeforest.netist saad osta mõne tasulise valmiskujunduse, hind ca 50 €. Tasulised kujundused on juba asjalikumad ja sul on neid võimalik veidi ka oma käe järgi kohendada. Rõhutan sõna veidi.

Me ise Laviis valmiskujundustega ei tegele ja põhjusi on mitu.

  • Nende support ehk tugi on tihti aeglane või lõppeb mõne aja pärast üldse.
  • Soovitud WordPressi pluginad ei pruugi valmiskujundusel töötada.
  • Neil pole kõiki vajalikke funktsionaalsusi või on neid valmiskujundusele väga keeruline juurde teha (kuna süsteem ja loogika on kellegi teise poolt loodud).
  • Millegi muutmisele läinud aeg on enamasti võrdne originaalkujunduse loomise ajaga.

Soovitused õige valmiskujunduse valimiseks

  • Mõtle läbi, milliseid funktsionaalsusi sa vajad ja vaata, kas see valmiskujundus neid võimaldab.
  • Vali kujundus, mida on palju ostetud, sest järelikult on see ennast tõestanud. Samuti viitsib arendaja sellistele kujundustele ka tehnilist tuge pakkuda. Kui kujundust on müüdud ainult paar tükki, siis on risk suurem, et arendaja sinu aitamiseks aega ei leia.
  • Vaata läbi, milliseid kodulehti on selle kujunduse abil loodud.
  • Vaata, millise keskmise hindega on hinnatud kujundust ja selle toimivust.
  • Loe läbi ka tagasisided (vähemalt valikuliselt).

kodulehe tegemine valmiskujundus

Faas 2. Testimise faas on olnud edukas ning tekkinud on esimesed kliendid

Selles faasis teavad su sõbrad ja tuttavad, millega sa tegeled ning nende soovituste kaudu saad endale vaikselt kliente juurde. Samas tunned, et vaja oleks endast teada anda ka laiemale sihtgrupile, kuid algne veebileht sellele kaasa ei aita või töötab sellele pigem vastu.

Nüüdseks on sul tekkinud piisavalt raha, et kaasata mõni asjalikum veebilehe tegija, kes annab sulle ka mõned soovitused ja paneb püsti veebilehe, mis su ärilistele eesmärkidele kaasa aitab.

Millised oleksid mõistlikud lahendused?

a) 1 000–3 000 eurot maksev koduleht

Selles hinnaklassis leiad endale appi tubli vabakutselise arendaja või agentuuri, kes aitab valida sobiva valmiskujunduse ning veebilehe ka püsti panna. Kindlasti aitavad nad kodulehte ka veidi kohendada ning ütlevad, mis seal peaks ja võiks olla ning mida kindlasti vältida tuleks. Nende abiga saad oma veebilehele külge ka Google Analyticsi ja päringute mõõtmiseks goali ära seadistada.

Ilmselt lubab su eelarve ka teksti ja visuaalse poolega rohkem vaeva näha. Pean silmas korralike profipilte tootest ja/või meeskonnast ning kindlasti leiad appi ka mõne vabakutselise copywriteri, kes sõnad paremini ritta seab.

Kokkuvõttes saad endale selle raha eest juba täitsa korraliku müügimehe.

Ma ei taha sind hirmutada, aga kõigi eelpool kirjeldatud veebilehtedega käib kaasas ports riske. Nendeks võivad olla:

  • ilma jäämine suuremast müügitulust;
  • tegija kaob ära ja sellega kaasnevad kulud;
  • odav tegija võib veebilehe arendada oma platvormile (millega kaasneb turvarisk ja oht, et vajaduse tekkides ei võta keegi seda tööd üle) või kui seda muret pole ja ta on kasutanud levinud platvormi, võib kood olla lihtsalt soperdis;
  • odavamal tegijal ei ole edasiarendusteks piisavalt teadmisi;
  • varjatud kulud ehk pakkumine võidetakse küll odava hinnaga, ent lõpuks kruvitakse hind ikkagi üles;
  • odavam tegija teeb seda, mida tellid (kuigi see ei pruugi alati su ärile kõige parem lahendus olla, kuid ta ei oska ka midagi muud soovitada).

Kirjutasin nendest ohtudest pikemalt postituses “Soodne veebileht, saa teada, mis ohud sind varitsevad. Aitan sul kokku hoida närvirakke, tunde ja eurosid.

Kuidas labi sisuturunduse kliente juurde saada koolitus

Faas 3. Äri kasvab ja kliente tuleb juurde, aga sa tunned, et saaks oluliselt paremini

Nüüdseks on sul kapitali, mida korralikku kodulehte investeerida. Ja mitte lihtsalt kodulehte, vaid sellisesse, mis aitaks su toodet/teenust müüa ka väljaspool kodumaad.

Nüüd ongi aeg otsida agentuur, kes päriselt suudab su äri mõista ja kellel on läbimõeldud protsessid sellise veebilehe tegemiseks, mis kõige suurema tõenäosusega ärilist tulemust toob. Sest seda sa ju tahad. Sa ei taha lihtsalt endale uut kodulehte, vaid müügimeest, kes öösiti ei maga ja puhkusele ei lähe.

Milline lahendus sulle sobiks?

a) 8000 eurot ja rohkem maksvad kodulehed

Sellise eelarve juures saab lubada endale täislahendust ning võtta appi profid, kes viitsivad ja tahavad su ärile kaasa mõelda. Loodetavasti.

Meie Laviis teeme asju nii.

  • Õpime äri tundma.
  • Õpime tundma klienti, kellele veebilehte tegema hakkame.
  • Teeme märksõnaanalüüsi.
  • Teeme lingianalüüsi.
  • Joonistame välja kodulehe struktuuri ja mõtleme läbi reaalsed kasutajate teekonnad.
  • Ehitame turunduse ja müügi kodulehte sisse.
  • Teeme erilahendusega disaini.
  • Programmeerime lehe nii, et sul on hiljem mugav sisuga toimetada.
  • Koostame juhendid, mille abil kodulehega ise hakkama saad.
  • Aitame luua tekste.
  • Teeme korda lehepealse SEO.
  • Soovitame häid copywriter’eid ja fotograafe, et sisu saaks tõesti hinde “5+” vääriline.
  • Seadistame ära erinevad mõõdikud.
  • Anname soovitusi ja ideid, mida ja kuidas teha. Ikka selleks, et sinu müük ja kasum kasvaks.

Loomulikult ei tee kõik sellises hinnaklassis toimetavad ettevõtted neid protsesse läbi, ehkki ideaalis võiks. Loodetavasti leiad endale just sellise partneri, sest nii hakkab su koduleht kõige suurema tõenäosusega päriselt müüki tegema.

Hea partner on ka sirge seljaga ning ei tee alati seda, mida sa tahad, vaid seda, mida sul päriselt vaja on. Muidugi, ka meie ei vaidle ega argumenteeri kliendiga lõpmatult, sest kui ta ikkagi raiub oma joont ja räägib vastu nii loogikale kui meie senisele kogemusele, siis anname alla ja teeme vastavalt kliendi soovile. Kas see alati just õige on…

Muidugi võid leida ka partneri, kes kõiki neid punkte ei täida ja paneb rõhku ülivingele disainile ja visuaalile. Kurb on selle juures see, et isegi kui lehel on kuldmuna vääriline disain, ei pruugi see müügis väärida isegi pronksmuna. Paraku olen selliseid lugusid kuulnud natuke liiga palju.

Mõned soovitused partneri valikul, et suurem summa raha kodulehe tegemiseks raisku ei läheks.

Küsi toodud tulemusi, MITTE auhindu.

See on kõige olulisem punkt. Auhinnad ja värvilised munad seinal ei loe. Loevad päriselt äriliselt toodud tulemused ja just seda peadki küsima. Nad ei pea mainima nimesid, aga nad saavad välja tuua valdkondi, milles nad on aidanud klientidele raha teenida.

Agentuuri omaniku taust

Ettevõtjatena kipume oma ärisid ikka oma kire ümber ehitama. Seega, kui agentuuri omaniku taust on disain, siis saad tema käest ka väga head disaini. Kas ka hästi müüva veebilehe, on iseasi.

Tehtud tööd ja nende enda veeb

Vaata üle nende portfoolios olevad tööd. Mõtle, kas nende käekiri meeldib sulle ja kuidas need veebid turunduse ja müügi poolest tunduvad. Samuti vaata, kas nende enda veebileht on korralik ja läbimõeldud. Liiga lihtne on viidata kingsepale ja tema kingadele. Õigemini nende puudumisele. Minu meelest on see sama hea nagu ülekaaluline toitumisnõustaja ütleb sulle, mida süüa ja mida mitte.

Klapp tulevase tiimi/projektijuhiga

Kui sul ei teki oma tulevase veebipartneriga esimesel kohtumisel head klappi, siis oleks naiivne loota, et see hiljem protsessi käigus tekib. Pigem mitte.

Teiste klientide tagasiside

Vaata läbi nende enda veebilehel välja toodud tagasisided ning Google’i ja Facebooki Reviewd (neid ettevõtted ise mõjutada ei saa). Ja kui leiad tagasiside andjate hulgast mõne tuttava nime, siis helista talle julgelt ja küsi arvamust.

Veebilehe tegija valimine on strateegiliselt olulisem otsus, kui sulle esmapilgul tunduda võib ja sellepärast on enne valiku tegemist väga tähtis korralik eeltöö ära teha.

Võime ja tahe mõelda kaasa äriga, mitte soov treida üht järjekordset tükki

Viimasena, aga mitte vähem olulisena uuri järele, kas su partner keskendub sellele, et sind päriselt äriliselt aidata või tahab ta lihtsalt kodulehe valmis teha ja öelda, et edasine pole tema mure.

Kokkuvõtteks kodulehe tegemise hinnast

Loodan, et said kodulehtede maailma kohta veidi rohkem teada. Jagasin Lavii nägemust, mis meil on tekkinud rohkem kui kümneaastase praktika käigus, kuid kindlasti on kodulehtede ja nende hindade kohta olemas ka teisi arvamusi. Oleme olnud hinnaskaala mõlemas otsas ja teinud nii mitmeidki vigu (ja teeme kindlasti ka edaspidi, sest õppida on meeletult), kuid oma otsuste tegemisel ja soovituste andmisel lähtume alati reaalsetest numbritest, mitte lihtsalt kellegi kõhutundest.

Nagu alguses ütlesin, siis saad selle, mille eest maksad. Sa pead olema tark tellija, kes oskab õige partneri välja valida. Muidu saad kalli raha eest vaid ilusa vidina, mis ei aita su ärile kuidagi kaasa.

P.s Ja kuna kõik alustavad algusest, siis Lavii brändi enda koduleht nägi 2012 välja selline (naermine on loomulikult lubatud)

lavii veebileht kodulehe tegemise hind

Meeldis ja oli kasu?Anna sellest märku ja jaga ka sõpradele

Sul on võimalus liituda meie 34 nädalase uudiskirjaga, kus seletame igal kolmapäeval ühte kodulehe ja turundusega seotud teemat ning anname praktilisi näpunäiteid asjade paremaks tegemiseks.