Kodulehe tegemise sammud
9

Kodulehe valmistamine. Sammud, mida järgida.

Henri PalmarHenri Palmar

Et järgmistes postitustes täpsemate teemade juurde minna, on vaja kõigepealt üle rääkida, kuidas me Laviis e-turundusele läheneme. Kuigi meie juurde pöördutakse enamasti uue kodulehe sooviga, siis meie põhiline fookus on ettevõtete müügimudeli ehitamine ja optimeerimine. Mille hulka kuulub ka kodulehe valmistamine.

Piret Ilver Sokisahtel OÜ Lavii marketing OÜ

Piret Ilver - Sokisahtel OÜwww.sokisahtel.net

Olles loonud juba üle 10 aasta erinevaid e-poode ja kodulehti võin öelda, et jutt lehe plaani ja struktuuri loomisest on siin vägagi omal kohal. Esimeste e-poodide loomisel tuli tihtipeale peale lehe valmimist arusaam, et leht ei sobi ja tööd tuli alustada otsast peale. Lavii ja Timo on teinud ära suure töö ja võtnud kokku kõik sellised peamised sammud, mis tuleb ära teha ja need pannud siia väga söödavas keeles kirja. Selles artiklis on minu arust kaks olulist punkti - üks on see, et sinu maitsel ei ole midagi ühist klientide eelistusega ja teine oli see punkt, kus selgelt oli öeldud, et suurtel brändidel on teised reeglid. Need kaks mõtet koos müügimudeli loomise ja veebilehe struktuuriga aitavad vältida paljusid vigu ja teha väikeettevõtjana oma elu lihtsamaks. Tänud.

Kodulehel (või maandumislehel) on müügimudelis oluline roll ning enamasti vajab see ka kõige enam tähelepanu, ent üksikute osade tuunimisest on meie kogemusel oluliselt vähem abi kui terviku paika panemisest.

Näiteks ei ole mõtet juhtida lehele tasulist liiklust, mis seda ei konverteeri (tulu-kulu suhe on alla lubatud miinimumi) või panustada disainiauhindu võitvasse uude kodulehte, kus keegi ei käi. Või kui lehelt tulevatele päringutele vastatakse ainult exceli tabeliga ning klient saab otsuse tegemiseks võrrelda ainult hinda.

Mis on müügimudel?

Et kodulehe valmistamisele tehtud investeering ennast võimalikult kiiresti ära tasuks, on vaja süveneda ka sellele eelnevatele ja järgnevatele sammudele. Müügimudel võtab kokku kõik need sammud ning aitab kliendi teekonda visualiseerida ja, mis veel olulisem,mõõta.

Lihtne müügimudel näeb välja selline:

müügimudeli_neli_sammu

Kui sinu koduleht on meedium ehk keskkond, kuhu inimesi tuuakse, siis on vaja läbi mõelda ka, kuidas ja miks neid sinna tuuakse, kuidas seal enda pakkumine väärtustloovaks ja usaldusväärseks tehakse ning mismoodi müük sulgetakse.

Õigel müügimudelil on kaks väga olulist omadust:

  1. Selle tulemused on mõõdetavad (tulu-kulu analüüs)
  2. See on korratav

Mis tähendabki, et me otsime sellist müügimudelit, mis järjepidevalt tooks kasumliku tulu-kulu suhtega uusi kliente.

NÄIDE: Ülesandeks oli tõsta fotograafi päringute arvu. Tegime tema domeenile uue alamlehe, mis sisaldas näiteid ja pakkumist ainult pulmade jaoks fotograafi otsijatele. Suunasime sellele lehele liiklust Facebookist, kus reklaamid olid suunatud kihlatud naistele. Erinevatel perioodidel saime talle päringu kaudu kontakti hinnaks 2 kuni 12 eurot. Töösse läks keskmiselt iga 7-8 päring ja kuna tema keskmise pulma tasu jäi 400 ja 500 euro vahele, siis tõi see talle rohkem raha sisse kui välja viis. Kui tal oli tööd palju, sai ta reklaamid pausile panna. Kui tal oli vaja lisapäringuid, sai ta reklaamid ise jälle käima panna.

facebooki_liiklusega_müügimudel

Pikemalt saad lugeda meie e-raamatust „Tulu toovad müügimudelid internetis“.

Kodulehe roll müügimudelis

Enamasti kodulehega seotud müügimudel nii lihtsaks ei jää. Iga osa juures on mitmeid võimalusi (ehk klotse), millest erinevaid teekondi kokku panna.

Juba kodulehte planeerides peaks olema teada, mis kanalist ja milliste sõnumitega inimesi lehele tooma hakatakse, et seda saaks struktuuri ja sisu koostades arvestada.

Populaarseid Eestis kasutatavaid „klotse“ oleme kaardistanud näiteks siin:

müügimudel

Igal ettevõttel ei ole kindlasti vaja kõiki neid võimalusi kasutada, vaid eesmärk on leida see mudel, mis järjepidevalt just sinu ettevõttele kasumlikult uusi kliente toob.

Näiteks Lavii müügimudel on juba pikemat aega välja näinud selline:

lavii-müügimudel

Täieneva sisuga meie kodulehel hakkasime aktiivselt tegelema alles nüüd, et testida, kas blogi kirjutamisele kulunud aeg on uute klientide hankimiseks õigesti investeeritud või mitte. Tulemustest saame rääkida mõne aja pärast.

Kuidas siis pihta hakata?

Levinud protsess kodulehe valmistamiseks on selline: planeeritakse kõhutundelt, vaadatakse konkurentide lehti, auhindu võitnud lehti, mõne maailmakuulsa brändi kodulehte ning siis öeldakse disainerile/programmerijale, et „tahan midagi sellist“.

Aga see ei tööta enamasti ühel või mitmel järgneval põhjusel:

  1. Sinu maitsel ei ole enamasti mingit seost klientide vajadustega
  2. Sinu konkurent ei pruugi ka teada, mida ta teeb
  3. Kodulehtede auhindu antakse disaineritelt disaineritele, mitte klientidelt äridele (kliendid hääletavad rahaga)
  4. Suurtel brändidel on natuke teistsugused reeglid (võrdle keskmise külastaja meelestatust enne Apple’i või sinu kodulehele maandumist)
  5. Mida üldisem on su lähteülesanne, seda vähem tõenäoline on, et sa saad, mida soovid

Ehk see näeb välja midagi sellist:

kodulehe-tegemise-vale-protsess

Kui me aga tahame ilusa kodulehe asemel ehitada töötavat müügimudelit, siis peame läbima kõik need olulised sammud:

kodulehe-tegemise-õige-protsess

Klientide intervjueerimine

Üks olulisemaid, ent kõige vähem kasutatud meetodeid reaalsete vajaduste ja eesmärkide kaardistamiseks on oma (potentsiaalsete) klientide intervjueerimine. Miks mõelda ise, kui saab nii, et sulle ette öeldakse.

Intervjueerima peaks selliseid kliente, keda soovid juurde saada, sest just nende sisend saab sisuvajaduste ja struktuuri loomisel määravaks.

Intervjuude peamine eesmärk on kaardistada toote või teenuse valimise perioodil kliendi peas olnud küsimused ja hirmud, ükskõik kui rumalad või väikesed need sulle ei tundu.

Tõenäoliselt oled ise oma valdkonnas juba nii pikalt sees olnud, et ei oska enam asju algaja pilgu läbi vaadata ja selline tagasiside aitab sul uuesti oma toodet/teenust/kodulehte värske pilguga näha.

PS. Kuna meid huvitab eelkõige just tema toote või teenuse valimise protsess, siis võiks kliendi otsuse tegemisest olla möödas vähem kui aasta, et tal peas keerelnud küsimused ja hirmud veel meeles oleksid.

Loe pikemalt siit: Kuidas intervjueerida oma (potentsiaalseid) kliente turundusideede saamiseks

Intervjuude kokkuvõte ja sisuvajaduste kaardistamine

Mida me intervjuudest kõige enam otsime, on korduvad küsimused ja hirmud. Nendele küsimustele vastamine ning hirmude kaotamine saab sisu ja kodulehe peamiseks ülesandeks.

Kui me oskame minna “kasutaja pähe” ja vastata kodulehel kõikidele tema hirmudele ja kahtlustele ning rahuldada uudishimu, siis oleme võitnud (= müük).

Pane tabelisse kirja kõik kuuldud küsimused ja hirmud, reasta need tähtsuse järjekorras, ning asu aga vastuseid kirjutama. Kuidas ja millise sõnumiga sa igale potentsiaalse kliendi peas olevale mõttele vastaksid?

Loe täpsemalt: Uue kodulehe optimeerimine kasutajate ja otsimootorite jaoks

Sisu kirjutamine

Mida kallim on toode või teenus, seda rohkem tahavad inimesed teha kodutööd. Seda rohkem on neil kindlasti ka küsimusi ja hirme, millele tuleks müüki tegeval kodulehel vastata.

Olen ikka arvanud, et kui sa ei suuda oma toodet/teenust mulle wordis kirjutatud tekstiga müüa, siis on midagi valesti. Koduleht aitab seda kõike esitada mugavamalt, ent sisu on lõpuks see, mis peab olema kasulik ja tekitama usaldust.

Ja mis kõige parem, intervjuu käigus välja tulnud küsimused ja hirmud, mille sa eelmises etapis prioritiseerisid, on sulle sisu kirjutamiseks juba olemas. Sinu ülesanne on neile vastata võimalikult kliendi kasu silmas pidades.

Loe pikemalt siit: Kuidas kirjutada oma kodulehele sisu

ekspordime

Struktuuri joonistamine

Ideaalses maailmas hakkame me struktuuri joonistama alles siis, kui lehe sisu on kokku kirjutatud. Reaalselt see enamasti muidugi nii ei käi.

Struktuuri eesmärk on teha kogu sisu tarbimine võimalikult mugavaks ja lihtsaks ehk me otsustame, kus mingi tekst olema saab, millised elemendid on sellel lehel veel olulised, mida tõstame eraldi esile, millisele jätkutegevusele kasutajaid kutsume jne.

Sisu saab alati toetada usalduselementide ja näidetega ning selles etapis on vaja otsustada, mis millega kõige paremini kokku sobiks, et potentsiaalse kliendi hirmudele vastata.

Disainimine

Alles nüüd, kus teame, kellele, mida ja kuidas me tahame öelda, et olla võimalikult kasulikud meie lehele saabunud külalisele, jõuame me disaini faasi.

Oleme järginud loogikat, et disain ei pea ütlema „vaata mind“, vaid „vaata seda“. Ehk disaini ülesanne on struktuuris olulised elemendid omavahel visuaalselt kokku sobitada, kaotamata fookust sellelt, mis kasutajat reaalselt huvitab.

Disain peab olema kaasaegne ja silmale ilus, ent kui teatud latt on ületatud, ei mängi täpne toon enam olulist rolli.

Programmeerimine

Kuna sul on kõik olulised elemendid lehel läbi mõeldud/disainitud, oled sa ka programmeerijatele palju parem klient. Selle faasi kõige suurem oht on pidev ümbertegemine, mis pikendab kodulehe valmimist ning suurendab kulusid. Mida täpsemalt suudad anda sisendi, seda parema (loe: kiirema ja soodsama) tulemuse saad.

Siin tasub silmas pidada, et saad vajadusel oma uuel lehel sisuelemente ise kiiresti ja lihtsalt muuta. Esimestes etappides kirja pandud tekstid ja vastused on hüpoteesid, mida mõnikord tuleb vastavalt lehe külastajate tagasisidele hiljem korrigeerida või muuta. Selle tegemine ei tohiks sulle üle jõu käia.

Lehe otsingumootoritele optimeerimine

Kuigi sisu tuleb kirjutada nii, et see potentsiaalsele kliendile reaalselt kasulik on, ei saa me ära unustada ka otsimootoreid. Kõik lehele sisestatud tekstid peavad olema üle vaadatud ka selle pilguga, et see ärile oluliste märksõnadega välja tuleks ning potentsiaalsete klientide arvu tõstaks.

Väga lihtne on läbimõeldud lehe tulemusi rikkuda liiga suurte piltidega, optimeerimata pealkirjade ja URL-dega või puuduvate meta kirjeldusteta. Lehte kas ei leia soovijad üldse üles või loobuvad liiga aeglase laadimise tõttu selle kasutamisest.

Kuigi lehepealne optimeerimine (SEO) ei tähenda alati parimat kohta otsingumootorites (selleks on vaja enamasti ka oma lingiprofiiliga tööd teha), on see selle eelduseks.

Optimeerimine, testimine, mõõtmine

Töö ei lõpe kindlasti kodulehe ülespanekuga, vaid nüüd on vaja hakata vaatama, kas numbrid ka esialgseid hüpoteese toetavad.

Kas potentsiaalsed kliendid külastavad lehel kõige enam neid lehti, mida eeldasite? Kas mõnest kanalist tulnud inimeste päringute tegemise protsent on oluliselt suurem või väiksem võrreldes teiste kanalitega? Kas päringu teinud inimesed soovivad tihti täpsustada samu asju?

Iga infokild annab uue sisendi muutusteks kas turunduskanalites, -sõnumites, kodulehel või pakkumistes.

Kokkuvõtteks

Iga siin kirjeldatud etapp vajab omaette postitust (või mitut) ning elemente, millele tähelepanu kodulehe valmistamisel pöörata, on omajagu. Antud juhul on kõige olulisem, et saaksid aru, miks tuleb kodulehe tegemist/muutmist alustada klientide intervjueerimisest ning kuidas sealt saadud sisendiga edasi toimetada.

Müüki toetav koduleht ei ole kindlasti imemees, kes iga äri õitsema paneb, ent see on kasvuks väga oluline komponent. Oleme näinud, kuidas sama liikluse juures tõuseb päringute hulk ühes kuus 126%. Muutused ei ole alati nii suured, ent kui palju 10 – 30 % päringute kasv sinu tänast äri muudaks? Kas ja kui palju oleksid valmis selleks investeerima?

Uutele lugejatele… Kas sul on läbitud tasuta e-kursus “Kuidas oma veebilehest maksimumi võtta?

Kui mitte, siis pane ennast kirja. 34 nädalat igal kolmapäeval saadan väärt sisu sulle e-mailile. Fookuse võtan järgmistele punktidele:

  • Kuidas oma veebileht 24/7 automaagiliseks müügimeheks teha ja genereerida Sinu ettevõttele päringuid ja käivet
  • Kuidas saaksid luua väärtust ja turundada ennast, ilma et kliendile midagi vägisi müüma peaks
  • Kuidas veebileht, turundus ja müük ühtseks tervikuks siduda

Kliki siia ja uuri lähemalt!

Meeldis ja oli kasu?Anna sellest märku ja jaga ka sõpradele

Timo PorvalTurundusstrateeg

Timo on internetiturunduse entusiast, kellele meeldib mõelda projektide suurt pilti ja seda, kuidas kliendi ärile sellest võimalikult palju tulu tuleks. Turundusideedes keskendub ta alati suurele kasutajate kasule. Lemmikteemad, millega kliente digiagentuuris aidata, on digiturunduse strateegia, veebilehtede tulemuslikkuse parandamine ja müügimudelite leidmine.

Tel: +372 5903 1467
E-mail: timo@lavii.ee

Henri PalmarTurundusstrateeg

Henri silmad lähevad põlema siis, kui jutt läheb turunduses numbritele ehk kõigele sellele, mida saab konkreetselt mõõta. Tema lemmikteemad, millega kliente aidata, on Google Adwords, Remarketing ja Google Analytics. Temaga vesteldes kuulete kindlasti palju turunduses kõige olulisemat fraasi „tulu/kulu suhe“.

Tel: +372 512 7838
E-mail: henri@lavii.ee